Eläytymismenetelmä kasvatustieteellisessä tutkimuksessa: uutuuskirjan tarkastelukohteena työ- ja toimintaympäristöjen muutoksen vaikutus arkeen

Julkaistu 16.3.2022
kirjan kansikuva.
Kasvatusinstituutiot peruskoulusta yliopistoon ovat jatkuvan muutoksen keskiössä. Globaalit ja paikalliset yhteiskunnalliset muutokset, kuten esimerkiksi sosiaalisen median levittäytyminen osaksi arkea tai synnytyssairaaloiden keskittäminen, asettavat ammattilaisille uusia osaamisvaatimuksia sekä eettisiä haasteita. Kokoomateoksen Kasvatuksen muuttuvat työ- ja toimintaympäristöt: 10 eläytymismenetelmätutkimusta artikkeleissa tarkastellaan eläytymismenetelmän avulla näiden muuttuvien ympäristöjen vaikutusta niissä toimivien ihmisten arkeen.

Tutkimusartikkeleissa käsitellään esimerkiksi oppilaiden näkemyksiä yhteisopettajuudesta, kätilöiden osaamista, rekrytoijien ammattitaitoa sekä seksuaalista häirintää verkossa kohtaavien nuoren toimijuutta. Menetelmällisen painotuksensa ansiosta teosta voi hyödyntää myös eläytymismenetelmän soveltamistapoja kuvaavana oppikirjana.

Teos on kolmas osa vuosikirjasarjassa, joka esittelee eläytymismenetelmän käyttöä tutkimusmenetelmänä. Artikkelit osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta hahmottamalla menetelmän käytettävyyden mahdollisuuksia ja rajoja sen metodologisten erityispiirteiden kautta.

Kaikkien tämän teoksen tutkimusten pohjana ovat Tampereen yliopiston opinnäytetyöt, joista jokaisesta laadittiin artikkelimuotoinen tutkimus yhdessä eri aiheiden asiantuntijoiden kanssa. Teoksen toimituskuntaan kuuluvat Tampereen yliopiston neljä tutkijaa.

Tampere University Pressin kustantama e-kirja on avoimesti saatavilla Trepo julkaisuarkistossa. Se julkaistaan myös kansainvälisessä OAPEN Libraryssa.

Saaga Härkönen, Johanna Lätti, Anna Rytivaara & Anna Wallin (toim.) Kasvatuksen muuttuvat työ- ja toimintaympäristöt: 10 eläytymismenetelmätutkimusta. Tampere: Tampere University Press http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-034-2

Lisätietoja:

Saaga Härkönen, saaga.harkonen [at] tuni.fi
Johanna Lätti, johanna.latti [at] tuni.fi
Anna Rytivaara, anna.rytivaara [at] gmail.com
Anna Wallin, anna.wallin [at] tuni.fi

Lisätietoja Tampere University Pressin julkaisutoiminnasta:

tup [at] tuni.fi
Tampere University Press