Eläinystävällisten vasta-aineiden tutkimukselle von Wendtin säätiön apuraha

Julkaistu 23.4.2021
Hanna Vuorenpää
Juliana von Wendtin Säätiö on myöntänyt juhla-apurahansa Tampereen yliopistoon solubiologian tohtori Hanna Vuorenpäälle eläinystävällisten vasta-aineiden tutkimukseen ja niiden valmistusmenetelmän tunnettavuuden lisäämiseen.

— Tutkijatohtorina monikudosmallintamisen huippuyksikössä kehitän ihmissolupohjaista, kolmiulotteista verisuonitusta sekä rasvakudosmallia. Työssäni käytän vasta-aineita viikoittain, Vuorenpää kertoo.

— Apuraha on myönnetty projektiin, jossa testataan eläinvapaita, faaginäyttötekniikalla valmistettuja vasta-aineita ja verrataan niitä eläinperäisiin vasta-aineisiin. Projektin tavoitteena on kouluttaa tutkijoita faaginäyttötekniikasta ja korvata eläinperäiset vasta-aineet eläinystävällisillä vasta-aineilla monikudosmallintamisen huippuyksikössä Tampereen yliopistossa.

Projekti toteutetaan kasvattamalla ihmisperäisiä solumalleja ja leimaamalla solut eläinvapailla vasta-aineilla.

Projekti on merkittävä askel siirtymisessä eläinperäisten vasta-aineiden käytöstä kohti spesifisempiä, eläinvapaita vasta-aineita biolääketieteellisessä tutkimuksessa.

Tulokset julkaistaan myös maailmanlaajuisesti kaikkien tutkijoiden vapaasti saataville.

Maailman vasta-ainemarkkinoiden arvo oli 109 miljardia euroa vuonna 2020. Yksistään Euroopassa käytettiin jo ennen koronapandemian alkua miljoona elävää eläintä vuosittain vasta-aineiden tuotannossa. Koronavirustutkimus moninkertaistaa vasta-aineiden tarpeen.

EU ohjaa jäsenvaltioita siirtymään ilman eläimiä tuotettaviin vasta-aineisiin. Vasta-aineita tarvitaan sairauksien diagnostiikan ja hoidon lisäksi perustutkimuksessa.

Juliana von Wendtin Säätiö perustettiin 50 vuotta sitten edistämään eläinkokeita korvaavien tutkimusmenetelmien kehitystä ja käyttöä ihmisten ja eläinten yhteiseksi hyväksi.

Lisätietoja:
Tutkija Hanna Vuorenpää, hanna.vuorenpaa [at] tuni.fi