Eksoskeleton-laite vähentäisi fyysistä kuormitusta myös hoitotyössä

Julkaistu 10.11.2020
mies ja nainen nostavat eksoskeleton-laitteen avulla naispotilasta esittävää henkilöä pyörätuolista
Puettavia eksoskeleton-laitteita käytetään yhä enemmän fyysisesti kuormittavissa töissä tukemaan hyvää ergonomiaa ja keventämään työntekijän voimankäyttöä. Tampereen yliopiston ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston tutkijoiden uraauurtavissa tutkimuksissa eksoskeletonit puettiin hoitajille sen selvittämiseksi, kuinka uusi teknologia soveltuisi potilastyön erityistarpeisiin.

Eksoskeleton-tutkimuksesta vastaava tutkijatohtori Tuuli Turja Tampereen yliopistosta kertoo, että suomalaiset hoitajat kaipaavat tutkimusten mukaan uutta teknologiaa nimenomaan keventämään fyysistä työkuormaa.

- Tämä viesti kentältä ohjasi meitä selvittämään eksoskeletonien edellytyksiä hoitotyön uudistajina, Turja kertoo.

- Eksoskeletoneja käytetään tällä hetkellä valmistukseen ja logistiikkaan liittyvissä tehtävissä. Olisiko jo aika tuoda eksoskeletonit myös naisvaltaiselle alalle, jota suorastaan leimaa riski tuki- ja liikuntaelinsairauksista?, Turja kysyy.

Hoivassa eksoskeleton-tyyppistä teknologiaa on totuttu näkemään kuntoutustyössä, jossa potilas pukeutuu kävelyrobotin tukirankaan.

- Tutkimuksessamme hyvin erityyppiset, mobiilit ja kevyet eksoskeletonit puettiinkin potilastyötä tekeville hoitajille, kertoo Turja.

Tutkimusartikkeli eksoskeletonien hyväksyttävyydestä hoitotyössä on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Vertaisarvioitu artikkeli on julkaistu ja avoimesti luettavissa Ergonomics in Design -tiedelehdessä (linkki alla).

Tutkimusartikkeli sisältää kaksi käyttäjätutkimusta Laevo Exoskeleton -laitteesta, jonka valmistaja on ilmoittanut lievittävän käyttäjän alaselän rasitusta 40–50 prosentilla. Ensimmäisessä tutkimuksessa hoitotyön opiskelijat avustivat geriatrista potilasta siirtymään sairaalasängystä pyörätuoliin pareittain, eksoskeletonien avulla ja ilman. Toisessa tutkimuksessa seitsemän hoitajaa testasi eksoskeletonia aidossa hoitoympäristössä kukin noin viikon ajan.

Tutkimustulosten mukaan hoitoalan erityispiirteiden vuoksi eksoskeletonit eivät sovellu alalle aivan vaivatta. Hoitajat voivat hyväksyä eksoskeletonit työtään avustamaan, jos ne ovat miellyttäviä ja vaivattomia käyttää ja jos niiden kehityksessä on otettu huomioon paremmin hoitotyön vaatimukset, kuten vuorovaikutukselliset erityisyydet ja turvallisuus myös hektisissä tilanteissa.

Hoitajat eivät halua näyttää potilaiden silmissä roboteilta, mutta työn keventäminen hieman ketterämmän ja huomaamattomamman eksoskeletonin avulla saa hoitajien hyväksynnän.

Tutkijat pohtivat, löytyisikö Suomesta tähän tarpeeseen vastaavaa tuotekehitystä, joka  tähtäisi tavoitteeseen saada eksoskeletonit vaikka koko maailman hoitajien ylle.

Tuuli Turja, Riika Saurio, Julia Katila, Lea Hennala, Satu Pekkarinen, Helinä Melkas: Intention to use exoskeletons in geriatric care work: Need for ergonomic and social design. Ergonomics in Design: The Quarterly of Human Factors Applications. https://doi.org/10.1177/1064804620961577

Tutkimus on STN-hankkeen ”Robotit ja hyvinvointipalveluiden tulevaisuus” sisarhanke TEHOKO, josta löytyy tietoa Työelämän tutkimuskeskuksen sivuilta.

Lisätietoja:
Tutkijatohtori Tuuli Turja, 050 318 7765, tuuli.turja [at] tuni.fi