ECIU-yliopiston toiminta käynnistyy

Julkaistu 11.11.2019
ECIU-yliopisto
ECIU-yliopiston kumppanuussopimus allekirjoitettiin 8.11. Barcelonan autonomisessa yliopistossa. Tampereen yliopiston provosti Jarmo Takala kuvassa toinen oikealta.
ECIU (European Consortium of Innovative Universities) on innovatiivisten eurooppalaisten yliopistojen verkosto. ECIU-yliopisto on ensimmäinen Eurooppa-yliopisto, jossa opiskelijat ja tutkijat ratkaisevat tosielämän haasteita yhteistyössä kaupunkien ja yritysten kanssa. Tavoitteena on kehittää uudenlainen yliopistokonsepti, joka perustuu tarvelähtöiseen, kansainväliseen ja joustavaan tutkimukseen ja koulutukseen.

Euroopan komissio käynnisti rahoitushaun eurooppalaisille yliopistoille osana EU:n Erasmus+-ohjelmaa. Hankkeeseen valitut yliopistokonsortiot kokoontuivat 7. marraskuuta Brysseliin keskustelemaan komission aloitteen merkityksestä eurooppalaiselle korkeakoulutukselle. Tilaisuuteen osallistui myös koulutusasioista vastaava EU-komissaari Tibor Navracsics ja eurooppalaisia koulutusministereitä.

Myöhemmin samana päivänä ECIU-verkosto espanjalainen jäsen, Universitat Autonoma de Barcelona (UAB), isännöi ECIU-yliopiston virallista lanseeraustilaisuutta Barcelonassa. ECIU-yliopiston hallitus tapasi ensimmäisen kerran 7. ja 8. marraskuuta UAB:n Bellaterran kampuksella ja historiallisessa Casa Convalescència -rakennuksessa.

Uusi koulutuskonsepti sekä tarvelähtöistä tutkimusta

EU on myöntänyt ECIU-yliopiston kehittämiseen kolmelle vuodelle jakautuvan viiden miljoonan euron rahoituksen. Tavoitteena on kehittää uudenlainen yliopistokonsepti, joka perustuu tarvelähtöiseen, kansainväliseen ja joustavaan tutkimukseen ja koulutukseen. ECIU-yliopiston koulutuskonsepti korostaa todellisten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista, sujuvaa kansainvälistä liikkuvuutta ja yliopistojen välistä yhteistyötä. Tarkoituksena on muun muassa mahdollistaa opiskelijoille "mikrosuoritusmerkinnät" yksittäisistä kursseista. Opiskelijat voivat kerätä suoritusmerkintöjä heidän tarpeisiinsa räätälöityihin osaamispasseihin.

- ECIU-yliopiston luominen on mainiosti linjassa Tampereen yliopiston koulutuksen kehittämisen kanssa ja tarjoaa meille siten luontevan kansainvälisen ulottuvuuden. ECIU-yliopisto on loistava esimerkki siitä, miten korkeakoulutuksen kehittäminen edellyttää nyt rohkeita otteita ja kykyä ajatella uudella tavalla, korostaa jatkuvan oppimisen johtaja Heli Harrikari, joka toimii myös Tampereen yliopiston ECIU:n projektin vastuullisena johtajana.

- Tulevaisuuden korkeakoulutus ei ole yksin korkeakoulujen asia eikä kuulu enää vain korkeakoulujen seinien sisälle. ECIU-yliopisto ei projekti, joka alkaa ja loppuu, vaan se on tullut jäädäkseen, Harrikari painottaa.

Tutkimustiedon ja osaamisen siirtoa vauhdittamaan ECIU-yliopiston tavoitteena on perustaa useita virtuaalisia ja fyysisiä living lab -ympäristöjä, joissa tutkijat ja yritysten edustajat suunnittelevat ja valvovat yhteisiä hankkeita.  ECIU-yliopisto vastaa yhteiskunnan, kansalaisten ja teollisuuden tarpeisiin ja tuo eri sidosryhmät yhteen kehittämään keinoja, joiden avulla voimme saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet.

ECIU-verkoston sivuille