Digitalisoituva yhteiskunta haastaa perinteisen etiikan ja filosofian

Julkaistu 13.12.2021
Kuvituskuva, kirja ja päivänkakkaroita
UCPorin tutkijayhteisö on mukana selvittämässä digitalisaation eettisiä ja filosofisia haasteita juuri ilmestyneessä oppi- ja tietokirjassa. Uudet teknologiat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet eivät aina mahdu perinteisen etiikan normeihin eikä niitä voida tarkastella klassisen filosofian viitekehyksessä. Oppi- ja tietokirja avaa uusia näkökulmia informaatioteknologiaan ja digitalisoituvaan yhteiskuntaan.

Kirjan kirjoittajina on joukko tunnettuja opettajia ja tutkijoita suomalaisista yliopistoista ja korkeakouluista. Satakuntalainen tutkimus on kirjassa hyvin edustettuna. Porin yliopistokeskuksen (UCPori) tutkijayhteisöön kuuluvat lehtori Harri Keto ja dosentti Jari Palomäki Tampereen yliopiston Porin yksiköstä ovat kirjoittaneet kirjaan luvun informaatiosysteemien prosessiontologisesta mallinnuksesta. Erikoistutkija Kari Lilja Satakunnan ammattikorkeakoulusta on omassa luvussaan tarkastellut hyvinvointiteknologian eettisiä haasteita. Kirjoitukset edustavat tutkimuksen sosio-teknistä lähestymistapaa, jossa tietojärjestelmiä tarkastellaan yksilön, yhteisön ja teknologian yhdessä muodostamina systeemeinä.

Jyväskylän yliopiston tiedekustantamo SoPhi:n julkaisema suomenkielinen oppi- ja tietokirja Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta antaa alan opiskelijoille ja tutkijoille konkreettisen käsityksen niistä kysymyksistä ja ongelmista, joihin uutta teknologiaa tutkittaessa, kehitettäessä ja hyödynnettäessä voidaan törmätä. Informaatioteknologiasta on tullut olennainen osa arkipäiväämme. Käytämme erilaisia sovelluksia jatkuvasti, ja tekniikka ohjaa sekä tiedonsaantiamme että sitä, millaisina itse näytämme ulospäin.

Ihmisen ja teknologian välistä suhdetta on tarkasteltu antiikin ajoista alkaen, mutta informaatioteknologia on muuttanut tarkastelun näkökulmia ja asetelmia merkittävästi. Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta -kirjan kirjoittajat lähestyvät näitä asetelmia ja näkökulmia teknisiä yksityiskohtia välttäen ja alan erityistermejä varovasti käyttäen.

Perinteisesti teknologian on katsottu kuuluvan luonnontieteisiin, mutta viime vuosikymmeninä eri alojen tutkimus on nostanut esille teknologian, yhteiskuntatutkimuksen ja humanistisen alan väliset suhteet, yhteneväisyydet ja erot. On alettu ymmärtää, että ihminen ja (informaatio)teknologia yhdessä muodostavat tietojärjestelmän ja hiljalleen tunnustetaan myös, että kolmantena pyöränä tässä liitossa on yhteisö; työyhteisö, yritys, yhteiskunta. Teknologian vaikutusten huomiointi myös ihmisen ja yhteisön kannata vaatii uusia lähestymistapoja sekä yhteiskunnalliseen että tekniikan tutkimukseen.

– Viisi vuotta sitten alkanut projekti saatiin vihdoin maaliin, iloitsevat Harri Keto, Jari Palomäki ja Kari Lilja ja toteavat, että projekti oli sekä harvinaisen pitkä, mielenkiintoinen että monivaiheinen. Kustantajaakin jouduttiin välillä vaihtamaan. Kustantajan vaihdos saattoi kuitenkin olla kirjan tavoitteiden kannalta hyvä, koska nyt kirja on e-kirjana avoimen tieteen periaatteiden mukaisesti vapaasti kaikkien saatavilla.

Jyväskylän yliopiston tiedekustantamo SoPhi on julkaissut akateemisesti korkeatasoista suomen- ja englanninkielistä filosofista ja yhteiskuntatieteellistä kirjallisuutta vuodesta 1995 alkaen. Kirjoittajat ovat kansainvälisesti ansioituneita tutkijoita ja julkaistavat kirjat valitaan tieteellisin kriteerein asiantuntijalausuntojen pohjalta. SoPhi-kirjat ovat vertaisarvioituja ja mukana julkaisufoorumin luokituksessa.