DigiCore-hanke vauhdittaa kiinteistö- ja rakennusalan digitalisaatiota

Julkaistu 1.12.2021
Kaksi henkilöä virtuaalilasien kanssa.
Aluekehittämishankkeeseen haetaan mukaan kiinteistö- ja rakennusalan yritysten lisäksi myös teknologiayrityksiä.

Rakennetun ympäristön tiedekunnassa on käynnistynyt DigiCore-hanke, jonka tavoitteena on tukea kiinteistö- ja rakennusalan liiketoimintaa digitalisaation toimialueella. Samalla hanke tukee Tampereen korkeakouluyhteisön ja elinkeinoelämän tki-yhteistoimintaa.

– Kehittyvä teknologia tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia koko alalle. Koen, että kiinteistö- ja rakennusalalla voidaan hyötyä paljon teknologiayritysten toiminnasta ja osaamisesta. Teknologiayritykset voivat puolestaan löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia kira-alalta, DigiCore-hankkeen projektipäällikkö Jaakko Kinnunen kertoo.

Hanke tarkastelee esimerkiksi laajennetun todellisuuden (XR) teknologioita ja lennokkien käyttöä erilaisissa kiinteistö- ja rakennusprojekteissa. Yhteiskehittämisen avulla hanke pyrkii paikantamaan alalle parhaiten sopivat sovelluskohteet ja osoittamaan uuden teknologian hyödyt pilotointien avulla.

Hanke on saanut reilun 300 000 euron EAKR-rahoituksen Pirkanmaan liitolta. DigiCore käynnistyy joulukuun alussa 2021 ja päättyy elokuun lopussa 2023.

Aktiivinen yritysyhteistyö on hankkeen keskiössä.

– DigiCore tarjoaa yrityksille loistavan tilaisuuden päästä mukaan Tampereen korkeakouluyhteisön tki-toimintaan ja kehittää sitä kautta omaa liiketoimintaansa. Toivotan kaikki kira-alan digitalisaatiosta kiinnostuneet yritykset ja osaajat tervetulleiksi Hervantaan, Kinnunen sanoo.

Digitalisaatio vaatii monialaista ja poikkitieteellistä yhteistyötä

Teknologia kehittyy kiihtyvällä vauhdilla, mikä korostaa verkostomaisen yhteistyön merkitystä. DigiCore hakeekin kumppaneita ja oppia monilta eri toimialoilta. Kiinteistö- ja rakennusalan yritysten lisäksi verkostoon haetaan mukaan toimijoita myös teknologiayritysten piiristä. Poikkitieteellistä yhteistyötä tehdään myös korkeakouluyhteisön sisällä.

– Tarvitsemme ehdottomasti osaamista myös oman tiedekuntamme ja kira-alan ulkopuolelta. Korkeakouluyhteisössä tehdään paljon kovan luokan tutkimusta näiden teknologioiden ympärillä, ja tarkoituksemme on osallistua aktiivisesti moniin yhteistyöprojekteihin, projektipäällikkö Jaakko Kinnunen toteaa.

DigiCore hyödyntää rakennetun ympäristön tiedekunnassa sijaitsevaa EVA-laboratoriota (Extended Virtual Architecture) ja Trimble Tech Lab -koulutustilaa.

Teknologia on mukana suunnittelusta ylläpitoon saakka

Lennokkeja käytetään jo nykyisin ympäri maailmaa rakennusten ja vaikkapa siltojen kuntotarkastusten yhteydessä. Lisätyn todellisuuden avulla ylläpidosta tulee tarkempaa ja tehokkaampaa.

– Huoltomies voi esimerkiksi nähdä oman älypuhelimensa kautta lisätyn todellisuuden puolella kohteen huoltohistorian ja saada mahdollisesti ohjeet tehtävän suorittamiseen. Lennokkien avulla voimme puolestaan tarkastella rakennuksen kuntoa ja vaikkapa energiatehokkuutta, Kinnunen toteaa.

XR-teknologiaa voidaan hyödyntää esimerkiksi arkkitehtuurissa ja suunnittelussa. Se lisää myös etä- ja ryhmätyön mahdollisuuksia.

– Suunnittelijaryhmän jäsenet voivat olla eri puolilla maailmaa ja tarkastella samaa mallia virtuaalitodellisuudessa. Teknologia auttaa myös loppukäyttäjiä, eli tiloissa asuvia ja työskenteleviä henkilöitä, saamaan paremman kuvan valmiista tilasta jo suunnitteluvaiheessa, Kinnunen sanoo.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jaakko Kinnunen, jaakko.kinnunen [at] tuni.fi (jaakko[dot]kinnunen[at]tuni[dot]fi), 050 4377 144
Projektitutkija Heikki Vuorinen, heikki.vuorinen