Dieter Hermann Schmitz: Kirjallisuus kannattaa – myös opiskeltaessa vierasta kieltä ja kulttuuria

PaikkakuntaKeskustakampus, Pinni B, sali B 1096 (Kanslerinrinne 1, Tampere)
4.6.2022 9.00–13.00
Kielisaksa
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kasvokuva väittelijästä
Kaunokirjallisuuden käyttäminen genetiivimuotojen harjoitteluun on kuin hankkisi koiran, jotta sitä voisi oppia harjaamaan. Laajassa merkityksessä kaunokirjallisuuden avulla voidaan tutustua kieleen ja kulttuurialueeseen. FL Dieter Hermann Schmitz toteaa väitöskirjassaan, että on kuitenkin tarpeen poiketa klassisesta kirjallisuuskäsityksestä ja kirjallisuushistoriallisesti merkittävien teosten pakollisesta lukemisesta.

Kaikki pitävät kirjallisuudesta, vaikka eivät olisikaan intohimoisia lukijoita, sillä kirjallisuus ei ole vain sitä, mitä saamme painettuna kirjan kansien välistä. Kirjallisuutta voi yhtä hyvin olla aforismi, jonka lähetämme tekstiviestinä ystäville uudenvuodenaattona, sitä voi olla teatterissa katsomamme musikaali, automatkalla kuuntelemamme äänikirja tai jopa tv-dekkari, jonka katsomme päivän päätteeksi.

– Saksan kielen yliopisto-opetuksessa kannattaa paneutua ajankohtaisiin ja tietyn suosion saavuttaneisiin teoksiin. Kirjallisuushistorian unohdettujen helmien tutkiminen on sinänsä arvokas tehtävä, mutta se voidaan huoletta jättää saksankielisissä maissa toimiville tutkijoille, toteaa Dieter Hermann Schmitz.

Dieter Hermann Schmitz tarkastelee väitöskirjassaan kirjallisuuden (ja kulttuurin) yhteiskunnallista merkitystä, luettavien ja tematisoitavien teosten valintaa sekä teosten käsittelyä opetuksessa. Väitöskirjassa kirjallisuuden käsite on ymmärretty laajasti, sillä se kattaa myös esimerkiksi elokuvan, sarjakuvan ja laululyriikan. Väitöskirjassaan hän vastaa kysymyksiin siitä, mihin kirjallisuuden muotoihin nykyopiskelijat mieluiten tutustuvat opetuksessa, mitä opetusmuotoja he suosivat ja millaisia uusia osaamisen osoittamisen tapoja he toivovat.

– Väitöstutkimukseni tulokset viittaavat siihen, että kirjallisuuden opetuksessa kannattaa luopua jäykästä (kansallisesta) kirjallisuuden kaanonista ja käsitellä esimerkinomaisesti nykykirjallisuuden teoksia sekä kirjallisuuden ajattomien klassikoiden moderneja tulkintoja. Opetusmenetelmien, analyysitapojen ja tehtävien on hyvä liittyä opetettavan kielen osaamistavoitteisiin, nivoutua motivoivalla tavalla projekteihin ja sisältää paljon yhtymäkohtia yliopiston ulkopuoliseen maailmaan, Schmitz sanoo.

Dieter Hermann Schmitz on monivuotinen saksan kielen/käännöstieteen lehtori, joka uskoo elinikäiseen oppimiseen. Hän asui kauan Tampereen seudulla Ylöjärvellä, mutta muutti viime kesänä Sastamalan Mouhijärvelle. Hän on myös kirjailija ja Pirkkalaiskirjailijat ry:n jäsen sekä Tampereen Suomalais-Saksalaisen Yhdistyksen puheenjohtaja.

FL Dieter Hermann Schmitzin saksan kielen alaan kuuluva väitöskirja Roman, Rock, Comic und Film. Innovative Ansätze in der auslandsgermanistischen Literaturdidaktik tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa lauantaina 4.6.2022 klo 12 alkaen, Pinni B rakennuksen salissa B 1096, osoitteessa Kanslerinrinne 1, Tampere. Vastaväittäjänä toimii professori Frank Thomas Grub Uppsalan yliopistosta ja kustoksena tenure track -professori Maija Hirvonen Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Tilaisuus on saksankielinen.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa:  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2407-0

Kuva: Tampereen yliopisto