Demola tuo yhteiskunnallisen tulevaisuustyön opiskelijoiden ulottuville

Julkaistu 20.5.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Demola.
KUVA: Pouya Lucky / Demola
Demolan kautta korkeakouluopiskelijoilla on mahdollisuus osallistua yhteiskunnallisiin ja tulevaisuuteen suuntaaviin projekteihin ja kerryttää itselleen opintopisteitä. Tänä vuonna myös toista kertaa lanseerattu One for Humanity -ohjelma tarjoaa mahdollisuuden lähteä mukaan etsimään ratkaisuja globaaleihin ongelmiin.

Demola on korkeakouluopiskelijoille suunnattu yhteiskehittämisen alusta, jonka kautta on mahdollista osallistua monipuolisiin projekteihin ja ansaita itselleen opintopisteitä projektityöskentelystä.

Demola järjestää korkeakouluopiskelijoille kahdeksan viikkoa kestäviä projekteja, joissa keskitytään eri aihepiireissä etsimään ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin. Kaikilla korkeakouluopiskelijoilla ympäri maailman on mahdollista osallistua Demolan projekteihin, ja tarkoituksena on tuoda yhteen opiskelijoita eri taustoista sekä yhdistää heitä työskentelemään yhdessä muun muassa yritysten kanssa.

− Kansainvälisessä ja eri alojen opiskelijoista koostuvassa tiimissä pureudutaan yhdessä tiettyyn ilmiöön ja etsitään siitä mahdollisia haasteita sekä ratkaisuja niihin. Projektit toteutetaan kokonaan online-toteutuksina, Demolan viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Ida Riikonen selventää.

Projektit tarjoavat mahdollisuuden kokeilla uutta

Demolan yhteiskehittämisen asiantuntijan Erik Nyroosin mukaan Demolassa opiskelijat pääsevät yhdistämään omia akateemisia taitojaan ja sisäistä motivaatiotaan projektityöskentelyssä.

− Projekteissa on mahdollisuus kokeilla uusia asioita ja ottaa haltuun uusia kokonaisuuksia. Projekteissa voi myös mokailla ja jos jokin asia ei onnistu, niin hommat jatkuvat ja seuraavaksi voi yrittää jotain toista lähestymistapaa, Nyroos summaa.

− Projektien parasta antia ovat lisäksi uudet ystävät ja verkostot, myös oman kotimaan ulkopuolelta.  Projekteissa on mahdollisuus vahvistaa omaa asiantuntijuuttaan ja kehittää tiimityöskentelytaitoja, Ida Riikonen jatkaa.

Opiskelijaprojektien aiheina on Demolassa melko suuriakin kokonaisuuksia.

− Vähemmän projekteissa etsitään yksittäisiä spesifejä ratkaisuja, vaan pyritään pikemminkin ymmärryksen laajentamiseen erilaisista ilmiöistä ja tätä kautta tekemään parempaa yhteiskuntaa, Erik Nyroos kertoo.

One for Humanity -ohjelma etsii ratkaisuja globaaleihin ongelmiin

Demola on lanseerannut tänä vuonna toista kertaa myös One for Humanity -ohjelman. One for Humanity -ohjelmassa keskitytään etsimään ratkaisuja ja ymmärtämään suuria yhteiskunnallisia ongelmia ja konflikteja. Kumppanina ohjelmaa käynnistämässä on Suomen ulkoministeriö.

− Ohjelmassa on kuusi pääteemaa: ekologia, yhteiskunta ja politiikka, käyttäytyminen, data, talous ja teknologia. Näiden teemojen alla käynnistyy erilaisia globaaleja opiskelijaprojekteja koko vuoden ajan, Erik Nyroos selventää.

YenNguyen
Yen Nguyen opiskelee ympäristötekniikkaa neljättä vuotta Tampereen ammattikorkeakoulussa. KUVA: Yen Nguyen

Tampereen ammattikorkeakoulussa ympäristötekniikkaa opiskeleva Yen Nguyen on mukana Demolan One for Humanity -ohjelman projektissa. Hänen projektitiiminsä keskittyy jätehuollon systeemien tutkimiseen ja kehittämiseen.

− Osallistuin One for Humanity -ohjelman projektiin, sillä tarvitsin opintopisteitä pakolliseen työharjoittelujaksooni. Tämän projekti käsitteli juuri sellaisia teemoja ja asioita, joiden parissa halusin työskennellä, ja lisäksi se liittyi omaan opintoalaani, Nguyen kertoo.

Nguyen kertoo, että hän on oppinut projektissa työskentelyn kautta muun muassa tiimityöskentelyä ja eri aloja opiskelevien sekä eri maista kotoisin olevien tiimikavereiden kautta hän on saanut uudenlaista perspektiiviä asioihin. Nguyenin mukaan projektissa on mahdollista yhdistää koulussa opittua osaamista ja taitoja sekä omaa luovuutta ja uusia ideoita.

− Demolan projektit ovat ikään kuin suuri leikkikenttä. Projektissa on mukana käytännön ongelma, joka vaatii ratkaisuja, mutta meidän on ajateltava laatikon ulkopuolelta, jotta voimme kehittää ratkaisuja tulevaisuutta varten, Nguyen summaa.

Teksti: Nelli Peltonen