Davide Giovanzana Nätyn näyttelijäntaiteen yliopistonlehtoriksi

Julkaistu 7.12.2020
© Davide Giovanzana
Davide Giovanzana on valittu Teatterityön tutkinto-ohjelma Nätyn teatterityön yliopistonlehtorin (näyttelijäntaide) määräaikaiseen tehtävään ajalle 1.1.2021–31.12.2025.

Giovanzana on italialaissveitsiläinen teatterinjohtaja, pedagogi ja tutkija. Hän on asunut Helsingissä vuodesta 2004 lähtien. Tällä hetkellä hän työskentelee Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

Hänen taustansa on fyysisessä teatterissa, Lecoq-pedagogiikassa sekä perinteisessä ja nykyaikaisessa Commedia dell’Artessa. Väitöskirjassaan hän tutki näytelmän pelin ilmiötä keinona vahvistaa tai häiritä ”teatraalisuuden-todellisuuden” kahtiajakoa.
(Väitöskirja Theatre enters! : the play within the play as a means of disruption ).

Hänen post doc -taiteellinen tutkimuksensa, The Imagination of Violence, tutkii väkivaltaa ylläpitäviä kertomuksia ja väkivallan instrumentoinnin prosessia esittävässä taiteessa.

Vuonna 2006 hän perusti teatteriryhmä Teatteri Metamorfoosin yhdessä Soile Mäkelän ja Laura Mäkelän kanssa. Metamorfoosi tuottaa fyysisen teatterin esityksiä, tarjoaa fyysistä teatterikoulutusta, järjestää tutkimusta ja naamioiden valmistusta.

Teatteri Metamorfoosin esityskieli on jatkuvassa muodonmuutoksessa, ja se on pyrkinyt ennakkoluulottomasti yhdistelemään ja tutkimaan fyysisen teatterin eri genrejä ja luomaan omaa uniikkia esityksellistä kädenjälkeään. Punaisena lankana voidaan pitää fyysistä, tilallista ja visuaalista lähtökohtaa teatterin tekemiselle. Muodonmuutoksen on mahdollistanut mm. se, että taiteellisessa toiminnassa on pedagoginen ja tutkiva ote.

Hänen viimeisimpiä ohjaustöitään on Lehman-trilogia, joka jäi pahasti Covid19-pandemian jalkoihin. Esitykset ovat siirtyneet vuodelle 2021.

Kuva: © Davide Giovanzana