COVID-19 -erityisrahoitusta viidelle tutkimukselle Tampereen yliopistoon

Julkaistu 28.5.2020
koronavirus. CDC (Centers for Disease Control and Prevention) / Unsplash & Jonne Renvall
Suomen Akatemian huhtikuussa avaaman COVID-19-erityishaun rahoitettavat hankkeet on valittu.

Tampereen yliopistossa rahoitusta saivat:

• Gerontologian professori Marja Jylhä: Covid-19 and the older population: impacts on health, well-being, care needs and equality
  • Tutkijatohtori Minna Hankaniemi: Innovative VLP-based vaccines against COVID-19
  • Akatemiaprofessori Pertti Alasuutari: Epistemic capital in the synchronization of national policies
  • Nuorisotutkimuksen professori Päivi Honkatukia: The impact of Covid-19 on young adults’ life courses and positionalities
  • Tutkijakollegiumin johtaja Risto Heiskala: European State Nobility and Fatal Problems

Rahoituksen sai 44 osahakemusta 12 organisaatiosta. Hankkeet käsittelevät laajasti SARS-CoV-2-virusta ja sen aiheuttamaa COVID-19-epidemiaa, epidemian yhteiskunnallisia vaikutuksia ja kielteisten seurausten ehkäisyä ja/tai sen hillintää.

Koronavirusepidemia on aiheuttanut maailmanlaajuisesti poikkeuksellisia haasteita niin ihmisten terveydelle kuin yhteiskuntien toiminnallekin. Suomen Akatemia halusi nopealla aikataululla tukea ja vauhdittaa COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvää tutkimusta ja sen hyödyntämistä yhteiskunnassa. Akatemian hallitus osoitti 1.4.2020 kokouksessaan 8,45 miljoonaa euroa tämän erityishaun rahoittamiseksi. Suomen Akatemian yleisjaosto päätti rahoituksesta 26.5.2020.

- Haussa näkyi vahvasti, minkälainen merkitys tutkimuksesta syntyvällä osaamisella ja sen hyödyntämisellä on yllättävissä yhteiskunnallisissa tilanteissa. Koronaepidemian kaltaiset yhteiskunnalliset kriisit nostavat esille lukuisan joukon haasteita, joiden ratkaisuihin tutkimustyön kautta syntyvää osaamista voidaan hyödyntää, Suomen Akatemian tutkimusasioista vastaava ylijohtaja Riitta Maijala sanoo.

Akatemia sai hakemuksia 26 tutkimusorganisaatiosta ja osahakemuksia niissä oli yhteensä 319 laajasti eri tieteenaloilta. Hankkeiden valinnassa pidettiin tärkeänä sitä, että ne ovat jo käynnissä ja pystyvät siten suuntamaan nopeasti tutkimustaan uudelleen tuottamaan tietoa ja ratkaisuja COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutuksiin yhteiskunnassa.

Koska osahakemusten suunnitelmat pohjautuvat parhaillaan käynnissä oleviin Akatemian rahoituksella toteuttaviin hankkeisiin, niiden tieteellinen vertaisarviointi on jo tehty Akatemian aiemmissa hauissa.

Rahoitettavat hankkeet pohjaavat laajaan kirjoon Akatemian rahoitusmuotoja tutkijatohtoreista akatemiaprofessoreihin, strategisen tutkimuksen ohjelmiin ja akatemiaohjelmiin, huippuyksikkö- ja lippulaivaohjelmiin sekä akatemiahankkeisiin.

Suomen Akatemiassa on parhaillaan avoinna myös COVID-19-rokote- ja lääkekehitystutkimukseen suunnattu hakua, joka päättyy 2.6.2020. Tämä haku on avattu valtioneuvoston lisätalousarviossa esittämän 10 miljoonan euron kertaluonteisen määrärahan kohdistamisella alan tutkimukseen.

Suomen Akatemian tiedote 28.5.2020

Kuva: CDC (Centers for Disease Control and Prevention) / Unsplash & Jonne Renvall