Bussimatkustajat toivovat lisää sähköbusseja liikenteeseen

Julkaistu 9.5.2019
Sähköbussi TLK linja 2
Lähes jokainen bussimatkustaja pitää matkustustavan ekologisuutta tärkeänä arvona. Kuvassa Tampereen kaupunkiliikenteen linja 2, jota liikennöidään sähköbusseilla.
Tutkijoiden tavoitteena on tehdä vastuulliset valinnat kuluttajille helpoiksi niin liikenteessä kuin kaupassakin.

Moni matkustaa bussilla nimenomaan sen takia, että se säästää luontoa yksityisautoiluun verrattuna. Sähköllä liikkuvat bussit ovat erityisen tervetulleita kaupunkiliikenteeseen.

Living Lab Bus -tutkimuksessa selvisi, että ekologisuus on yllättävänkin tärkeä arvo bussimatkustajille. Tieto siitä, että ajoneuvo ei pöllytä hiilidioksidipäästöjä ilmaan, antaa matkustajille hyvän mielen. Lisäksi matkustuskokemus on miellyttävä, koska sähköbussin kyyti on tasaista.

– Melkein jokainen, joka matkustaa bussilla, pitää matkustustavan ekologisuutta tärkeänä arvona. Sähköbusseja haluttaisiin lisää kaupunkiliikenteeseen, kertoo tohtoriopiskelija Elina Hildén Tampereen yliopiston Ihmiskeskeisen teknologian tutkimusryhmästä (IHTE).

Tutkijat selvittivät Tampereen ja Helsingin kaupunkien sähköbussilinjoilla kulkevien matkustajien tarpeita hyvälle bussimatkalle ja sitä tukeville digitaalisille palveluille. Tutkimuksessa haluttiin ymmärtää ihmisten matkustuskokemusta, jotta julkisen liikenteen vetovoimaa voitaisiin lisätä.

– Monelle bussin käyttäminen on konkreettinen, tiedostava ympäristöteko, Hildén sanoo.

Matkustajat osasivat suhtautua myös kriittisesti ekologisuuteen. Jotkut miettivät, mistä sähkö tulee, millä se tuotetaan tai miten suuria akkuja bussi vaatii.

Tutkijoiden mielestä yritysten täytyykin olla ekologisuudessaan aidosti läpinäkyviä.

– Bussien julkisia näyttöjä voisi hyödyntää ekotekojen mainostamiseen esimerkiksi näyttämällä, kuinka paljon päästöjä matkustaja säästää valitsemalla sähköbussin tietylle reitille tai minkä kokoisen hiilijalanjäljen mikäkin reitti tuottaa.

Living Lab Bus -hanke toteutettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston, VTT:n ja Aalto-yliopiston kesken. Tampereen yliopistosta mukana oli Ihmiskeskeisen teknologian tutkimusryhmän lisäksi professori Markku Turusen johtama tutkimusryhmä TAUCHI-yksiköstä.

Hankkeen tuloksia esitellään torstaina 23.5. pidettävässä Älykkään kaupunkiliikenteen yhteiskehitys -seminaarissa. Seminaarissa kuullaan joukkoliikenteen kehitysalustojen ja yhteiskehityksen opeista ja ajankohtaisista yhteistyömahdollisuuksista.

Kestävästä tehdään helppoa

Tutkijoiden mielestä tietoisuus ilmastonmuutoksesta on lyönyt niin hyvin läpi, että kestävyydestä on tulossa oletusarvo kaikessa tekemisessä.

Arjessa kuitenkin ratkaisee helppous.

Kestäviin valintoihin kannustavia digitaalisia ratkaisuja IHTE:n tutkijat kehittävät parhaillaan Särkänniemen aluekehitykseen keskittyvässä Kestävän matkailun hub -hankkeessa.

– Pyrimme ratkaisuissamme siihen, että kestävät valinnat ovat helppoja. Ihmisillä on arjessa paljon muutakin huolehdittavaa, tutkijatohtori Kirsikka Kaipainen sanoo.

Kestävä tuote tai palvelu syntyy huolellisen suunnittelun perusteella, jossa kestävyys huomioidaan alusta alkaen. Kyse voi olla niinkin pienestä asiasta kuin siitä, että tuotteessa lukee ”vihreä valinta”, jolloin se on helppo napata kaupan hyllyltä.

IHTEn tutkijat kehittävät erilaisia digitaalisia palveluja ja teknologia-avusteisia ratkaisuja helpottamaan ihmisten elämää arjessa, työssä ja vapaa-ajalla.  Kestävyys ja ekologisuus ovat korostuneet tutkimuskeskuksen työssä viime vuosina. Punaisena lankana on aina se, miten teknologia voi auttaa ihmistä.

– Olemme teknologiakehityksessä ihmisen puolella, sanoo ryhmän johtaja, professori Kaisa Väänänen.

Älykkään kaupunkiliikenteen yhteiskehitys -seminaari Museokeskus Vapriikissa 23.5.2019 klo 12.00 – 16.00. Ilmoittautuminen to 16.5. mennessä.

Teksti: Tiina Lankinen
Kuva: Jonne Renvall