Bioanalyytikkokoulutus alkaa elokuussa Seinäjoella

Julkaistu 8.2.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Marika Toivonen_Seinajoen amk
Lehtori Marika Toivonen Seinäjoen ammattikorkeakoulusta kertoo bioanalyytikkojen työllisyystilanteen olevan Etelä-Pohjanmaalla erinomainen.
Seinäjoella alkaa elokuussa 2021 bioanalyytikkokoulutus. Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun, Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Bioanalyytikko (AMK) -koulutus kestää 3,5 vuotta. Vastaava TAMK–SeAMK-yhteistyökoulutus aloitettiin Seinäjoella viimeksi vuonna 2019, ja sitä on järjestetty yhtäjaksoisesti tammikuusta 2012 lähtien.

– Bioanalyytikkojen työllisyystilanne Etelä-Pohjanmaalla on erinomainen. Tällä alueella on pulaa alan ammattilaisista, ja töissä oleva henkilökunta eläköityy kiihtyvällä vauhdilla, kertoo koulutuksen vastuuopettaja Marika Toivonen Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

Mikä on bioanalyytikko?

Bioanalyytikot ovat kliinisen laboratoriotyön asiantuntijoita. Bioanalyytikon ydintehtäviä ovat laboratoriotutkimusten suorittaminen, niihin liittyvä asiakaspalvelu ja näytteenotto sekä laboratoriopalvelujen laadunhallintaan ja kehittämiseen osallistuminen. Bioanalyytikoille löytyy työpaikkoja perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa sekä yksityisessä laboratoriossa.

Bioanalyytikon ammatti on monipuolinen. Alalla on laajat mahdollisuudet valita hyvinkin erityyppisistä töistä itselleen parhaiten sopiva. Koulutukseen kannattaa hakea, jos luonnontieteet, teknologia ja ihmisläheinen työ kiinnostavat.

Opetus Seinäjoella ja Tampereella

Koulutus järjestetään pääsääntöisesti SeAMKin tiloissa, mutta osa käytännön harjoitustöistä toteutetaan TAMKin opetustiloissa ja Seinäjoen keskussairaalan eri laboratoriossa. TAMKin asiantuntijaopettajien opetusta välitetään Seinäjoelle myös videovälitteisesti.

Näytteenoton harjoittelu sijoittuu ensimmäisen vuoden keväälle, erikoisalojen harjoittelut kolmannen vuoden syksylle ja keväälle ja vaihtoehtoisten ammattiopintojen harjoittelu viimeiselle syksylle. Nämä suoritetaan terveyskeskusten ja keskussairaaloiden laboratorioissa ympäri Suomen.

Bioanalyytikon toimenkuva laaja

Tuulia Paavola valmistuu bioanalyytikoksi keväällä 2022. Hän opiskelee Seinäjoella vuonna 2019 aloittaneessa ryhmässä. Paavolan tavoitteena on työllistyä Etelä-Pohjanmaan alueelle.

Uskon tämän käyvän toteen, sillä tällä alueella ja tällä alalla on suuri työvoiman tarve niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla.

Paavolan kokemukset koulutuksesta ovat olleet hyviä.

Opetus Seinäjoella tapahtuu moniammatillisesti, sillä mukana on alusta alkaen Seinäjoen ja Tampereen opettajien lisäksi EPSHP:n edustajia, pääasiassa kemistejä ja bioanalyytikoita. Tämä tuo heti erilaisen, ammatillisen näkökulman opetukseen. Bioanalyytikon koulutuksen monimuotoisuus on ihastuttanut. Jokainen osa-alue on ollut kiinnostava ja tuottanut ahaa-elämyksiä siitä, mihin kaikkeen bioanalyytikon työnkuva voi ulottua, Paavola kertoo.

Paavolan mielestä jokaiselle löytyy varmasti mielenkiintoinen tehtävä alalta. Työnkuva on todella laaja ja ammattiin sopii hänen mielestään laaja skaala erilaisia persoonia oman kiinnostuksensa mukaan.

Toistaiseksi en tiedä mikä bioanalytiikan osa-alue minua houkuttaa eniten, sillä jokainen on tuonut itselleni innostuksen hetkiä.

Koulutuksen infotilaisuus pidetään torstaina 18.3.2021 kello 16.30 SeAMK Kampustalon (Kalevankatu 35, auditoriossa C0062 ja verkkoyhteyden välityksellä. Tarkemmat tiedot tilaisuudesta löytyvät koulutuksen verkkosivuilta. Koronatilanteesta johtuen tilaisuuden järjestelyt voivat muuttua.

Opiskelupaikkaa bioanalyytikkokoulutukseen voi hakea ammattikorkeakoulujen yhteishaussa 17.–31.3.2021. Hakukohde löytyy TAMKin tarjonnasta.

Lisätietoja:

Lehtori Marika Toivonen, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, marika.toivonen [at] seamk.fi, p. 040 830 0450

Osaamispäällikkö Kirsi Mansikkamäki, Tampereen ammattikorkeakoulu, kirsi.mansikkamaki [at] tuni.fi, p. 050 597 0184