Bazaar-konseptille voitto Hacking Higher Education -kilpailussa

Julkaistu 23.9.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Bazaar
Tampereen korkeakouluyhteisö voitti Dare to Learn –tapahtumassa Helsingissä 20.9. Bazaar-konseptillaan Hacking Higher Education -kilpailun. Bazaarin suunnittelua ohjaavia näkökulmia eri toimijoilla ovat alusta asti olleet osaamisen tulevaisuuden yhteinen arvonluonti, kuten jatkuvan oppimisen, osaamisyhteistyön ja innovaatiokyvykkyyden tukeminen. Nämä tavoitteet edellyttävät korkeakouluyhteisöltä uudenlaista avoimuutta ja tiiviitä kumppanuuksia muun muassa alumneihin ja työelämään. Bazaar-konseptin muotoilussa sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät ovat olleet vahvasti mukana.

- Vaikka olemmekin kehitystyössä vasta konseptivaiheessa, jo nyt on selvää, että meillä on käsissämme kaikki avaimet luoda jotain ennen näkemätöntä ja vallankumouksellista. Tavoitteena on luoda konsepti, joka tukee elinikäisten kumppanuuksien syntymistä ja kehittämistä aivan uudella tavalla, painottaa innovaatiokulttuurin kehittämisen johtava asiantuntija, Ilkka Haukijärvi.

Konseptin ytimessä on niin sanottu ekosysteemi ja tätä tukeva digitaalinen alusta, jossa tuodaan yhteen tarpeita eli kysyntää ja ratkaisuntekijöitä sekä työkaluja eli tarjoomaa. Ekosysteemin jäseniä ovat niin alumnit, opiskelijat, henkilöstö kuin yritykset ja erilaiset organisaatiotkin. Osaamisen kehittämisen keinovalikoiman muodostavat Tampereen korkeakouluyhteisö ja sen luotetut partnerit yhdessä. Konsepti haastaakin hyvässä hengessä nykyiset toimintatavat ja –kulttuurin.

- Paljon on vielä tehtävää ja konseptista käytäntöön on pitkä matka, mutta tästä on kuitenkin hyvä jatkaa. Kokoamme vieläkin vahvemmin yhteen kaiken sen kehittämistyön, joka palvelee Bazaar-konseptiin kytkeytyviä perusedellytyksiä ja varmistamme, että laaja-alainen ekosysteemitason muutos edistyy eheänä kokonaisuutena, tietysti yhdessä sidosryhmiemme kanssa, Haukijärvi kertoo.

Hacking Higher Education

Teksti: Minna Puntila