Avoin tutkimusseminaari: Miehet, pojat ja ”marginaalit” 1.2.2019

SijaintiKalevantie 5, 33100 Tampere
Tampereen yliopisto LINNA-rakennus 5. kerros, huone 5026-5027 (Kalevantie 5)
Ajankohta1.2.2019 10.00–13.30
Ilmoittautumisaika päättyy 28.1.2019,14.00
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLA järjestää yhdessä Silta-Valmennuksen ja Suomen Miestutkimuksen Seuran kanssa avoimen tutkimusseminaarin aiheesta Miehet, pojat ja ”marginaalit”. Seminaarissa pohditaan miesten ja poikien elämää, resursseja ja voimavaroja.

Ohjelma

12.00-12.15 Aloitus: Katsaus suomalaiseen miestutkimukseen / Petteri Eerola ja Hanna Ojala, Tampereen yliopisto

12.15-12.45 Kuka on nähnyt näkymätöntä miestä? / Juha Auvinen, Näkymätön Mies -hanke, Lahden Sininauha

12.45-13.15 Kokemuksia masennusoireisten isien kanssa tehtävästä työstä / Henri Hyttinen, MASI-hanke, Miessakit ry

13.15-13.30 Kahvi

13.30-14.30 Syömishäiriö poikien elämässä/ Henri Hyvönen, Helsingin yliopisto, WeAll-tutkimushanke

14.30-15.30 Luovat menetelmät tutkittaessa ja käsiteltäessä poikien ihmissuhteiden sensitiivisiä ulottuvuuksia / Tuija Huuki, KT., Dos., Oulun yliopisto

Puhujat:

Petteri Eerola: Petteri Eerola on isyyttä, vanhemmuutta ja perheitä tutkiva kasvatussosiologi, joka työskentelee tutkijatohtorina Tampereen yliopiston Yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Eerola on Suomen Miestutkimuksen Seuran puheenjohtaja.

Hanna Ojala: Hanna Ojala on yliopistotutkija Tampereen yliopiston   tutkijakollegiumissa. Hän tutkii miehiä ja maskuliinisuuksia   erilaisissa ikääntymisen konteksteissa.

Juha Auvinen: Juha Auvinen on sosionomi YAMK ja työskentelee Näkymätön mies -hankkeen projektipäällikkönä. Auvinen on aikaisemmin ollut kehittämässä sosiaalisen pienlainan toimintamallia ja työskennellyt lastensuojelussa ja diakoniatyössä.

Henri Hyttinen: Hyttisen kohderyhmää ovat nuoret isät, joilla on masennusoireita. Hyttinen keskustelee heidän kanssaan kahden kesken, ryhmässä tai verkon välityksellä. Työssään Hyttistä kiinnostaa etenkin sukupolvien siirtymät, jotka muokkaavat yksilön kehitystä aikuisuudesta vanhemmuuteen ja vaikuttavat edelleen parisuhde- ja perhedynamiikkaan pariskunnan kasvaessa lapsiperheeksi. Hyttinen on mukana Masi-hankkeessa, joka on alkanut 2018 ja on osa Toimintakyky kuntoon-ohjelmaa, joka kestää 2020 vuoden loppuun. Ammatiltaan Hyttinen on psykiatrinen sairaanhoitaja.

Henri Hyvönen: Hyvönen on tohtorikoulutettava Helsingin yliopiston Sukupuoli, kulttuuri ja yhteiskunta (SKY) -tohtoriohjelmassa. Hänen väitöskirjatyöskentelynsä on osa WeAll – Yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti kestävä tulevaisuuden työelämä -tutkimushanketta. Hyvösen tämänhetkinen tutkimuksellinen mielenkiinnonkohde on miesten ruumiillisuus ja erityisesti miesten suhde omaan ruumiiseensa kilpailullisessa työelämässä.

Tuija Huuhki: Huuhki (KT., Dos.) työskentelee akatemiatutkijana Oulun yliopistossa Kasvatustieteiden tiedekunnassa sukupuolentutkimuksen oppiaineessa. Hänen tutkimuksensa käsittelee lasten kaveri- ja seurustelusuhteiden rakentumista, (väki)vallan kietoutumista näihin suhteisiin sekä luovien ja taidelähtöisten menetelmien mahdollisuuksia suhteisiin liittyvien kokemusten kommunikoinnissa ja yhdenvertaisten suhteiden rakentamisessa. Tutkimuksessa kehitetään feministisiä uusmaterialistisia ja posthumanistisia metodologisia, teoreettisia ja käytännön välineitä lasten vertaissuhteisiin sisältyvien sensitiivisten aihepiirien tutkimiseen.

Toivotamme kaikki kiinnostuneet lämpimästi tervetulleeksi seminaariin!

Lisätietoja: Hilla Kari, hilla.kari [at] uta.fi ja Petteri Eerola, petteri.eerola [at] uta.fi

Järjestäjä

Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLA järjestää tilaisuuden yhdessä Silta-Valmennuksen ja Suomen Miestutkimuksen Seuran kanssa