Avoin tiedekahvila: Tulevaisuuden kaupunkiliikenne

Pääkirjasto Metso, Lehmus-sali
17.2.2020 16.00–17.00
juniversity logo
Tiedekahvilat ovat avoimia ja maksuttomia yleisöluentoja ajankohtaisista aiheista. Helmikuun tiedekahvilassa kuullaan prof. Kalle Vaismaan kertomana tulevaisuuden kaupunkiliikenteestä.

Café Scientifique – Tiedekahvila

Ma 17.2.2020 klo 18:00

Lehmus-sali, Pääkirjasto Metso

Pirkankatu 2, 33101 Tampere

Professori Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto

Tulevaisuuden kaupunkiliikenne

Vuonna 2017 yli puolet (54 %) maailman ihmisistä asui kaupungeissa, ja luvun odotetaan nousevan 66 %:iin vuoteen 2050 mennessä. Vuosittain eri puolille maailmaa nousee uusia rakennuksia seitsemän newyorkillisen verran. Kaupungeista tulee entistä vahvemmin globaalin talouden moottoreita. Jotta kaupungit ovat vetovoimaisia ja kilpailukykyisiä, on olennaista, että liikenne sujuu. Liikenteen ja liikkumisen suhteen elämme murrosaikaa. Uudet teknologiat mahdollistavat uusia asioita, ja ilmastotavoitteet vaativat rohkeita tekoja. Keskustellaan luennolla siitä, miten tulevaisuuden kaupungeissa liikutaan.

Prof. Kalle Vaismaa työskentelee infra-alan digitalisaatioprofessorina Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunnassa. Aiemmin hän on työskentellyt myös Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä, jossa hän on tutkinut erityisesti tulevaisuuden kestävää kaupunkiliikennettä.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Tilaisuuden järjestää Tampereen yliopiston Juniversity. Tilaisuus sopii hyvin myös opiskelijaryhmille.

Tervetuloa!

Tampereen yliopiston Juniversity