Avoin tiede muuttaa koko tiedeyhteisöä

Julkaistu 6.5.2019
avoimen tieteen kevätpäivät
Avoimen tieteen valtakunnalliset kevätpäivät Tampereen yliopistossa tiistaina ja keskiviikkona 14.5. – 15.5. Tiistaina Linnan Väinö Linna-salissa, Kalevantie 5, Tampere

Avoin tiede tarkoittaa sitä, että tutkimusaineistot, -tulokset ja -menetelmät ovat kaikkien tarkasteltavissa ja käytettävissä. Tämän tiedemaailmassa 2010-luvulla yleistyneen ajatuksen tavoitteena on toisaalta edistää tiedettä, toisaalta lisätä tieteen yhteiskunnallista vaikutusta.

Vapaasti saatavilla olevien julkaisujen lisäksi avoin tiede edellyttää muun muassa datan eli digitaalisten tutkimusaineistojen avoimuutta. Datan juridiset ja eettiset kysymykset ovat aiheena  Avoimen tieteen ensimmäisillä kevätpäivillä Tampereella.

Datan avoimuus mahdollistaa esimerkiksi uudenlaista tutkimusta, jossa tutkimusaineistoja yhdistetään uudella tavalla tai niistä nostetaan esiin uusia havaintoja. Toisaalta dataa ei voida avata, jos sitä ei esimerkiksi voida anonymisoida tai jos sitä on kerätty tiettyyn kaupalliseen tarkoitukseen.

- Datan kerääminen on usein työlästä, ja huolella koottua dataa arvostetaan tiedeyhteisössä, koska se luo pohjan luotettavalle tutkimukselle, sanoo Tampereen yliopiston tutkimuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen.

- Tutkijat tarvitsevat usein tukea datan säilyttämisessä ja avaamisessa. Avoin data tulisi lukea tutkijalle tieteelliseksi ansioksi, Ihonen huomauttaa.

Tampereella keskustellaan muun muassa some-datan käytöstä tutkimuksessa, tietosuojasta ja tutkimusaineistojen omistajuudesta.

- Avoin tiede on valtava kulttuurimuutos tutkimusyhteisölle, toteaa avoimen tieteen kehittämispäällikkö Henriikka Mustajoki Tieteellisten seurain valtuuskunnasta (TSV).

- Se muokkaa tutkimuksen tekemisen ja tutkimuksesta kertomisen malleja, muuttaa tapaa rahoittaa tutkimuksen tekoa ja tulosten jakamista sekä johtaa uudenlaiseen avoimeen ja yhteisölliseen toimintakulttuuriin.

Tapahtuman järjestävät Tampereen yliopisto, Tieteellisten seurain valtuuskunta ja Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.

Avoimen tieteen kevätpäivien ohjelma:

Avoimen tieteen linjauksia TSV:n sivuilla:

Lisätietoja:
Kehittämispäällikkö Henriikka Mustajoki, 044 741 2255, Tieteellisten seurain valtuuskunta
Avoimen tieteen palvelut, päällikkö Susanna Nykyri, 050 301 5977, Tampereen yliopiston kirjasto
Tutkimuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen, 050 374 8982, Tampereen yliopisto

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 6.5.2019