Avoin ammattikorkeakoulu vastaa toimitila- ja kiinteistöalan kipeään koulutustarpeeseen

Julkaistu 29.8.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Toimitilajohtaminen
Tampereen, Jyväskylän ja Laurean ammattikorkeakoulut toteuttavat yhdessä korkeakouludiplomikoulutuksen, jossa kehitetään toimitila- ja kiinteistöalalla toimivien osaamista. Ala kärsii sekä työvoimapulasta että alan nopean kehityksen mukanaan tuomista osaamishaasteista.

Toimitilajohtamisen korkeakouludiplomikoulutus toteutetaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa matkailu-, ravitsemus-, talous- ja kiinteistöalan yrityksissä työskentelee vaativissa tehtävissä henkilöitä, joilta puuttuu alan korkeakoulutasoinen osaaminen tai korkeakoulututkinto. Alan yritysten avoimiin tehtäviin ei löydy nykypäivän osaamisvaatimuksia täyttäviä hakijoita. Lisäksi on laskettu, että noin 200 isännöitsijää jää eläkkeelle joka vuosi seuraavan 20 vuoden aikana. Siitä huolimatta viimeisen viiden vuoden aikana on ammattikorkeakouluissa vähennetty nimenomaan toimitilajohtamisen koulutusta.

Lehtori Leila Kakko TAMKista kertoo:

– Toimitilajohtamisen toimintakenttä on laaja, joten esimiestyö vaatii eri osa-alueiden tuntemista ja kehityksessä mukana olemista. Työvoimatarpeeseen ei tällä hetkellä löydy tarpeeksi monipuolisia osaajia, joten työelämä selkeäsi tarvitsee eri koulutuksien osaamisen kokoamista samaan yhteiseen pakettiin. Tarpeeseen vastaa toimitilajohtamisen korkeakouludiplomikoulutus, jossa alan moninaisuus tehdään näkyväksi, osaamista kehitetään ja vastataan samalla työelämän osaamistarpeisiin.

Diplomikoulutuksessa yhdistellään restonomi- ja insinöörikoulutuksiin kuuluvia tutkinnon osia. Koulutuksessa opiskelijat saavat monipuolista osaamista mm. työympäristöjen ja toimitilojen suunnittelusta, rakennustekniikasta, kiinteistö- ja toimitilajohtamisesta ja isännöinnistä. Koulutus ja siihen liittyvät oppimistehtävät suunnitellaan yhteistyössä ammattikorkeakoulujen työelämäkumppaneiden kanssa. Opiskelu tapahtuu lähes täysin verkon kautta.

Hakuaika koulutukseen on parhaillaan käynnissä, kaksivuotinen koulutus toteutetaan vuosina 2020-2022. Jyväskylän koulutusryhmä on jo täynnä, mutta Laurean ja Tampereen ryhmiin mahtuu vielä mukaan. Koulutukseen hakeutuvilla opiskelijoilla on myös mahdollisuus jatkaa opintoja Jyväskylän, Tampereen ja Laurea ammattikorkeakoulujen palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmissa avoimen korkeakoulutuksen väylässä. Toimitilajohtamisen korkeakoulu-diplomikoulutusta koordinoi JAMK.

Tutustu koulutukseen!

Leila Kakko