Avoimen tieteen toimintakulttuuri sai erinomaisen arvion

Julkaistu 13.1.2020
Keskustakampuksen rakennuksia

Opetus- ja kulttuuriministeriö selvittää avoimen tieteen edistymistä Suomessa kartoittamalla tutkimusorganisaatioiden avoimuuden kypsyystasoa. Tuoreimmassa arvioinnissa Tampereen yliopisto sijoittuu ylimmälle eli 5. tasolle.

Selvityksen mukaan ylimmälle kypsyystasolle yltää nyt yhdeksän yliopistoa ja seitsemän ammattikorkeakoulua. Tampereen yliopiston saamat pisteet ovat toiseksi korkeimmat.

Suomi tavoittelee eturivin paikkaa tieteen ja tutkimuksen avoimuudessa. Osana prosessia opetus- ja kulttuuriministeriö on vuodesta 2015 lähtien toteuttanut selvityksiä tutkimusorganisaatioiden toimintakulttuurin avoimuuden kypsyystasosta.

Yliopisto sai erityisen hyvät arviot avoimen tieteen ja tutkimuksen strategisesta johtamisesta ja linjauksista.

– Menestyminen arvioinnissa perustuu pitkälti aiempaa huomattavasti tiiviimpään ja monipuolisempaan yhteistyöhön yli yksikkörajojen, toteaa avoimen tieteen palvelupäällikkö Susanna Nykyri.

– Olemme panostaneet myös kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön. Uudenlainen toimintatapamme on kantanut nopeasti hedelmää.

Selvityksissä on kartoitettu avoimen tieteen ja tutkimuksen edistämistä korkeakouluissa, tutkimuslaitoksissa, tutkimusrahoittajilla, ulkomailla toimivissa tiedeinstituuteissa sekä tiedeyhteisöissä. Lisäksi on tunnistettu esteitä, vahvuuksia, heikkouksia ja kehittämiskohteita.

– Tutkijoita on kuultava ja osallistettava paremmin ja heidän hallinnollista työkuormaansa on pystyttävä vähentämään, sanoo tutkimuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen.

Avoin tiede tarkoittaa sitä, että tutkimusaineistot, -tulokset ja -menetelmät ovat kaikkien tarkasteltavissa ja käytettävissä. Tämän tiedemaailmassa 2010-luvulla yleistyneen ajatuksen tavoitteena on toisaalta edistää tiedettä, toisaalta lisätä tieteen yhteiskunnallista vaikutusta.

Vuoden 2019 selvitys toteutettiin aiempaan tapaan verkossa avoimesti olevan tiedon pohjalta, ja sitä täydennettiin organisaatioille osoitetulla tietopyynnöllä.

Uutinen on luettavissa ja raportti ladattavissa avoimen tieteen kansallisen koordinaation sivuilta.

Lisätietoja:
Avoimen tieteen palvelupäällikkö Susanna Nykyri, susanna.nykyri [at] tuni.fi, puh. 050 301 5977
Tutkimuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen, markku.ihonen [at] tuni.fi, puh. 050 374 8982