Atrialta 10 000 euron lahjoitus Tampereen yliopistolle

Julkaistu 5.1.2022
Yliopiston lippu
Atria Oyj lahjoittaa yhteensä 65 000 euroa suomalaisille yliopistoille ja Seinäjoen Ammattikorkeakoululle ja Food and Forest Development Finland -järjestölle.

Tampereen yliopiston osuus on 10 000 euroa. Lahjoitusta ei kohdisteta millekään koulutusalalle erityisesti, mutta toiveena on tukea kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyviä teemoja.

Uudet vastuulliseen ruuantuotantoon liittyvät innovaatiot, liiketoimintojen digitalisoituminen, kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja tekoälyn hyödyntäminen eri liiketoiminnan osa-alueilla ovat Atrialle ajankohtaisia ja kiinnostavia tieteen aloja. Viennin vahvistaminen uusille markkina-alueille edellyttää meiltä uudenlaista kaupallista ja kulttuurien osaamista tulevaisuudessa, Atria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Gröhn kertoo.

Atrian näkökulmasta on tärkeää, että Suomessa toimii alueellisesti elinvoimaisia yliopistoja ja korkeakouluja, hän jatkaa.

Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls kiittää yliopiston saamasta lahjoituksesta.

– On hienoa, että olemme saaneet lahjoituksen osana Atrian lahjoituskokonaisuutta. Kestävyys- ja vastuullisuusteemat näkyvät laajasti tutkimuksessamme ja koulutuksessamme. Hyvänä esimerkkinä tästä on uusi profilaatioalamme Sustainable Transformation of Urban Environments, joka syventyy kaupunkien kestävyysmurrokseen monitieteisen tutkimuksen keinoin, Mari Walls sanoo.

Sustainable Transformation of Urban Environments (STUE) vahvistaa Tampereen yliopiston jo ennestään vahvaa tutkimusperinnettä kaupunkien kestävän muutoksen tutkimuksessa. Tutkimusyhteisö on avoin kaikille tieteenaloille, joissa kestävyysaihetta tutkitaan.

Profilaatioala yhdistää luontaisesti Tampereen yliopiston osaamiskärjet tekniikan, terveyden ja yhteyskunnan. Lääke- ja terveystieteet sekä rakennetun ympäristön ja tekniikan osaaminen täydentävät kestävän kaupunkikehittämisen teemaa. Tavoitteena on luoda puitteita, joissa monitieteinen tutkimus on mahdollista.

Muut Atria Oyj:n lahjoituksen saajat ovat Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto, Itä-Suomen yliopisto sekä FFD (Food and Forest Development Finland).