Atomic Jungle 2020 - TAMKin Fine Art -opiskelijoiden virtuaalinen lopputyönäyttely

Julkaistu 12.4.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Atomic Jungle 2020 TAMK Fine Art
Atomic Jungle kokoaa yhteen Tampereen ammattikorkeakoulun neljännen vuoden Fine Art -opiskelijoiden virtuaaliset lopputyöteokset. Kevään poikkeustilanteen vuoksi työt ovat virtuaalisesti esillä näyttelyn nettisivuilla, mutta live-näyttely järjestetään syksyllä Grafiikanpaja Himmelblaun sponsoroimissa näyttelytiloissa Finlaysonin alueella.

Atomic Jungle -näyttelyyn osallistuvat Anna Bern, Barbara Jazbec, Inka Jerkku, Janina Joutsen, Sini Keskitalo, Dor Koren, Annika Korhonen, Tiago Mazza, Maria Mikhaylova, Trevor Ngeny ja Hilma Nurmi.

"Maailmamme, joka muodostuu tietynlaisista järjettömistä elementeistä, on täynnä omituisia kylläisiä sävyjä ja syviä varjoja. Toisinaan kun katsomme tapahtumien etenemistä, solmuja totuuksissa ja kaiken järjettömyyden mahdottomuutta ympärillämme, ainoa looginen johtopäätös, jonka voimme tehdä, on todeta joko meidän tai maailman seonneen.

Nyt elämme sellaisia aikoja.

Atomic Jungle on määritelmän mukaan atomien viidakko, jossa tiheä joukko pieniä aineita muodostaa yhdessä itseään ylläpitävän elämän. Se on eksoottinen ja teoreettisesti kesytön viidakko, mahdollisuuksien mukaan vietävissä, mutta myös selittämättömän kostea ja täynnä hyttysiä. Voimme vain epämääräisesti hahmottaa sen kokonaisuutena, sillä sen liikkuvat osaset onnistuvat aina pakenemaan katsettamme.

Me olemme kaikki omanlaisia atomien viidakoita; olemme holtittomia olevaisia, holtittomassa todellisuudessa, joka tuntuu vain muuttuvan yhä holtittomammaksi.

Ja niin kävi, keväällä 2020, kun ihmiset vielä kokoontuivat yhteen ja tulevaisuus näytti terveeltä, että eräs pieni ryhmä atomien viidakoita päätti yhdessä tuoda näytille taideteoksensa. Maailma katsoi heidän pyrkimyksiään ja nauroi sarkastisesti, kääntyen kohti vessapaperirullia ja käsidesejä. Mutta nämä hiukkaset eivät antaneet periksi maailman edessä, joka näytti jättäneen logiikkansa toisten housujen taskuun.

Nyt esittelemme teillä nämä atomien viidakot ja heidän teoksensa: jokainen viidakko kuin prisma, joka taittaa tämän absurdin maailman valoa omalla mielettömällä tavallaan, koittaen löytää jotain selkeää tämän kaaoksen keskeltä. Osa heistä heijastaa ulkomaailman valoa, tarkkailemalla ilmastonmuutosta, politiikan kehitystä ja urbaanin elämän sykettä. Toiset taas pohtivat virtuaalisuutta, hyvinvointia ja yksityisyyttä. Osa taittaa valoa omasta itsestään ja suhteesta toisiin, sukeltaen mielenterveysongelmiin ja tunne-elämän rajoihin. Käyttäen ilmaisunaan maalausta, valokuvaa, videota, tekstiä, tilaa ja paljon muuta, tämä monimuotoinen joukko viidakoita on vihdoin julkistettu.

Me tartumme järjettömään siihen koskematta."

www.atomicjungle2020.com

Dor Koren