Arjesta voimaa -hanke loi lapsennäköisiä käytäntöjä ammattilaisille

Julkaistu 27.5.2021
Yhteiskehittämistä voi tehdä myös lasten kanssa
Vuodenvaihteessa päättynyt Pelastakaa Lapset ry:n koordinoima Arjesta voimaa -kehittämishanke jalkautti Tampereen yliopiston Tilan ja poliittisen toimijuuden tutkimusryhmässä (SPARG) kehitettyä myönteisen tunnistamisen näkökulmaa useiden ammatillisten yhteisöjen, lasten ja heidän huoltajiensa pariin. Yhteistyötä jatketaan lapsia osallistavan, yhteiskunnallisesti vaikuttavan tutkimuksen, opetuksen ja kehittämistyön yhdistelmänä.

Arjesta voimaa (2018-2020) -kehittämishankkeessa sanoitettiin tutkimusperustaista myönteisen tunnistamisen näkökulmaa käytännön kielelle. Tämä tehtiin yhdessä lasten ja heille tärkeiden aikuisten kanssa, erilaisissa arjen yhteisöissä ja perheiden palveluissa. Laajana tavoitteena oli katkaista ylisukupolvisen huono-osaisuuden jatkumoita tukemalla huolenpidon suhteita ja ylisukupolvista toimijuutta. Hankkeessa etsittiin keinoja kohdata lapset arvostavasti ammatillisissa käytännöissä. Samalla vahvistettiin palvelumuotoilun keinoin lasten osallisuutta itselleen tärkeiden palvelujen ja yhteisöjen kehittämisessä. Hanketta koordinoi Pelastakaa Lapset ry, yhteistyökumppanina Tampereen yliopistosta oli Tilan ja poliittisen toimijuuden tutkimusryhmä (SPARG). Yhteistyö jatkuu uusissa kehittämishankkeissa.

Hankkeen päätulokset on julkaistu teoksessa Kohti lapsennäköistä osallisuutta, johon voi perehtyä helposti avoimen verkkokirjan kautta. Yhteistyön tuloksia esitellään laajemmin Myönteisen Tunnistamisen verkkosivustolla, jossa myös kaksi hankkeessa mukana ollutta asiantuntijaa kertoo oman kokemusperustaisen näkemyksensä.