Ammattikorkeakoulujen opiskelijat siirtyivät YTHS:n terveyspalveluiden piiriin

Julkaistu 11.1.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
YTHS:n palvelut 2021
Vuoden 2021 alussa tuli voimaan uusi laki korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) tuottaa valtakunnallisesti kaikkien korkeakoulujen tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevien terveydenhoitopalvelut. Palvelun piiriin liittyivät vuodenvaihteessa myös ammattikorkeakoulut ja niiden yli 100 000 tutkinto-opiskelijaa.

Tampereen ammattikorkeakoulussa on noin 9000 läsnäolevaa opiskelijaa suorittamassa AMK-tutkintoa tai ylempää AMK-tutkintoa. He, samoin kuin Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijat, saavat nyt terveyspalvelunsa YTHS:ltä. Palveluihin kuuluu kattavasti sekä ennaltaehkäiseviä terveyttä ja hyvinvointia tukevia palveluita että sairaanhoito- ja hammaslääkäripalveluita.

YTHS:n palvelupiste Tampereella sijaitsee keskustassa osoitteessa Kalevantie 3 sekä suunterveyden palvelut keskitetysti Hervannassa osoitteessa Korkeakoulunkatu 6. Tarvittaessa opiskelija voi käyttää muitakin YTHS:n omia palvelupisteitä, joita on 23 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Lähipalveluiden lisäksi on käytettävissä valtakunnallisia digitaalisia asiointi- ja etäpalveluja.

Kaikki YTHS:n tarjoamat perusterveydenhuollon palvelut ovat opiskelijan käytettävissä edullisella terveydenhoitomaksulla ilman erillisiä käyntimaksuja. Korkeakouluopiskelijan lakisääteinen terveydenhoitomaksu on ns. veroluonteinen maksu, jonka suuruus on 35,80 euroa lukukaudessa vuonna 2021.

Terveydenhoitomaksu maksetaan Kelalle kaksi kertaa vuodessa. Vuoden 2021 ensimmäinen maksuerä pitää maksaa 31.1. mennessä, jos opiskelija on ilmoittautunut läsnäolevaksi kevätlukukaudelle. Helmikuun 1. päivän jälkeen läsnäolevaksi ilmoittautuneiden tulee maksaa terveydenhoitomaksu 31.7.2021 mennessä.

Tampereella YTHS:n terveyspalvelujen käyttäjiä ovat Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Poliisiammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijat. Palveluiden piiriin eivät kuulu korkeakoulujen kansainväliset vaihto-opiskelijat eivätkä täydennyskoulutuksen tai avoimen korkeakoulun opiskelijat. Vaihto-opiskelijoiden terveyspalveluista vastaa Tampereen kaupunki.

Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon palvelut määritellään laissa, ja palvelut ovat yhdenvertaiset kaikkialla Suomessa. Terveydenhoitomaksun suuruus määritellään vuosittain valtioneuvoston asetuksella. Kerättävä maksu käytetään korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon rahoittamiseen, valtion osuus tässä kokonaispotissa on 77 prosenttia.

Lisätietoa YTHS:n sivuilla