AMK-valintakoe järjestetään yksivaiheisena lähikokeena touko-kesäkuun vaihteessa, TAMKissa 15 koetilaisuutta 8 päivän aikana

Julkaistu 15.2.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Valintakoeuutinen_TAMK_Amanda Aho
Ammattikorkeakoulut valitsevat opiskelijat ensi syksynä alkaviin koulutuksiin poikkeusoloissa. Maaliskuussa alkavan yhteishaun opiskelijavalinnoista suurin osa toteutetaan todistusvalinnalla tai AMK-valintakokeella. Koe järjestetään 31.5.–9.6.2021 yksivaiheisena lähikokeena. Valintakoetilaisuuksia järjestetään ympäri Suomea usealla paikkakunnalla noudattaen viranomaisten (OKM ja THL) antamia ohjeita ja suosituksia.

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) toteuttaa 15 koetilaisuutta kahdeksan päivän aikana pääkampuksellaan (Kuntokatu 3, Tampere).

– Olemme aloittaneet huolellisen valmistautumisen kevään yhteishaun opiskelijavalintoihin. Tavoitteena on taata hakijoiden yhdenvertainen kohtelu ja AMK-valintakokeen järjestäminen terveysturvallisella tavalla, sanoo TAMKin opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen.

Viime vuonna 2020 AMK-valintakoe järjestettiin kaksi kertaa poikkeusoloissa. Kesäkuussa ja lokakuussa pidettyihin lähikokeisiin osallistui tuolloin TAMKissa noin 3000 ja koko valtakunnassa noin 36 000 hakijaa.

– Hyvän valmistelun, yhteistyön ja ennakkotiedotuksen ansiosta poikkeusajan koejärjestelyt onnistuivat hyvin. Tiedossa ei ole, että valintakokeista olisi lähtenyt liikkeelle koronavirukseen liittyviä tartuntaketjuja.

Hakija voi valita koepaikkakunnan

Korkeakoulujen yhteishaun hakuaikana 17.–31.3. hakijat ilmoittautuvat AMK-valintakokeeseen opintopolku.fi-palvelussa.

Hakijalla on mahdollisuus valita kokeen suorituspaikka ja -aika tarjolla olevista vaihtoehdoista. Valintakoepaikaksi hakija voi valita myös ammattikorkeakoulun, johon hän ei ole hakenut, mutta joka sijaitsee lähellä omaa asuinpaikkaa. Näin vähennetään valintakokeisiin osallistumiseen liittyvää matkustamista.

TAMKin 15 koetilaisuuteen on varattu noin 600 koepaikkaa per tilaisuus. Hakijoiden saapumisaikoja tullaan porrastamaan, sisääntulopihoja on kaksi ja sisäänkäyntiovia useita. Ennalta suunnitellulla ja tehokkaalla ohjauksella varmistetaan turvallinen liikkuminen, turvavälien säilyminen ja käsidesin käyttö kampuksella. Jokaiselle hakijalle tarjotaan koeluokan ovella hengityssuojain.

Korkeakoulujen 2021 yhteishaku maaliskuussa

Ammattikorkeakouluissa syksyllä 2021 alkaviin suomenkielisiin koulutuksiin haetaan yhteishaussa 17.–31.3.2021. Tampereen ammattikorkeakoulussa on tarjolla yhteensä 57 hakukohdetta ja niissä lähes 1800 aloituspaikkaa: ammattikorkeakoulututkintoja ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja (YAMK)

Hakija voi hakea enintään kuuteen koulutukseen. TAMKin ammattikorkeakoulututkintojen aloituspaikoista noin puolet täytetään todistusvalinnalla ja loput AMK-valintakokeella tai muutamissa hakukohteissa TAMKin omalla valintakokeella (esim. kulttuuriala). Ammattikorkeakoulut päättävät hakukohteittain, kuinka paljon aloituspaikkoja varataan todistuksen perusteella valittaville opiskelijoille. Todistusvalinnassa on erikseen aloituspaikat ylioppilastutkinnolla (suomalainen tai kansainvälinen) ja ammatillisella perustutkinnolla hakeville.

Kaikki ammattikorkeakoulut käyttävät todistusvalinnassa samoja pisteytysmalleja ylioppilastutkinnoille ja 1.8.2015 jälkeen suoritetuille ammatillisille perustutkinnoille. Kaksoistutkinnon suorittaneet ovat mukana sekä ylioppilastutkinnon että ammatillisen perustutkinnon perusteella tehtävässä todistusvalinnassa. Lisäksi pisteytysmalleissa huomioidaan kansainväliset EB-, IB- ja RP/DIA-tutkinnot.

Kaikki hakijat voivat lähtökohtaisesti osallistua AMK-valintakokeeseen 31.5.–9.6. Jos hakija on tullut valituksi todistusvalinnan kautta, hänen ei tarvitse osallistua valintakokeeseen. Valintakokeessa voi kuitenkin tavoitella mahdollista ylemmän hakutoiveen opiskelupaikkaa.

Todistusvalinnan ja valintakokeen jälkeen hakijalle tarjotaan yhtä opiskelupaikkaa. Hän voi ottaa vain yhden opiskelupaikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.

Tarkempaa tietoa Tampereen ammattikorkeakoulun valintakokeesta päivitetään sivulle TAMKin valintakokeet, kevät 2021.

Hakijan oppaassa on kootusti TAMKin kevään 2021 yhteishaun tutkinto-ohjelmatarjonta. Oppaassa esitellään lyhyesti myös, millaista on opiskelu TAMKissa ja Tampereen korkeakouluyhteisössä.

Tampereen ammattikorkeakoulun virtuaalinen infotilaisuus, Jatkoon!-päivä järjestetään keskiviikkona 10.3.2021. Tilaisuuden ohjelma ja ilmoittautumistiedot julkaistaan sivulla https://events.tuni.fi/jatkoon/. Tervetuloa kuulemaan opiskelijalähettiläiden ja opinto-ohjaajien esityksiä TAMKin koulutuksista!

Lisätietoja AMK-valintakokeesta

Tampereen ammattikorkeakoulun yhteystiedot

Opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, p. 040 8093 510, marjo.korhonen [at] tuni.fi

Koulutuksen vararehtori Päivi Karttunen, p. 050 568 5358, paivi.karttunen [at] tuni.fi