Älyvaate auttaa puhevammaisia kommunikoimaan

Julkaistu 6.10.2020
Älyhanska/ Kuva: Jonne Renvall
Älyhanska ja taustalla oleva älypusero ovat esimerkkejä Tampereella kehitettävistä teknologioista, jotka vaatteiden sisään asennettujen antureiden ansiosta auttavat vammaisia kommunikoinnissa. Kuva: Jonne Renvall
Tampereella kehitettävät älykkäät vaatteet auttavat puheen ja kommunikoinnin vaikeuksista kärsiviä pitämään yhteyttä ympäröivän maailman kanssa. Nämä uudet vuorovaikutusta tukevat teknologiat ovat ajankohtaisia käynnissä olevan puhevammaisten viikon ansiosta.

Tampereen yliopiston tutkijat Johanna Virkki ja Tiina Ihalainen kehittävät yhdessä esteettömän viestinnän ja osallistumisen mahdollisuuksia kaikenikäisille. Virkki on akatemiatutkija lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa, Ihalainen logopedian yliopistonlehtori yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa.

Johanna Virkin vetämä Älykkäiden vaatteiden tutkimusryhmä kehittää vaatteisiin integroitavaa huomaamatonta käyttöliittymää. Älykäs vaate tunnistaa kehon liikkeitä ja kosketuksia vaatteen pinnalla. Käyttöliittymä pohjautuu radiotaajuiseen tunnistustekniikkaan (RFID), jonka ansiosta se on edullinen valmistaa ja helposti pestävä. Se saa kaiken tarvitsemansa energian vaatteen ulkopuolelta, esimerkiksi taskussa olevasta matkapuhelimesta. Tutkimus on saanut rahoitusta Jane ja Aatos Erkon säätiöltä, Suomen Akatemialta ja Suomen Kulttuurirahastolta.

Virkin ryhmä selvittää yhdessä Tiina Ihalaisen kanssa, miten älykkäitä vaatteita voidaan hyödyntää muun muassa puhetta tukevissa ja korvaavissa kommunikointikeinoissa.

Älykkään vaatteen ansiosta kommunikoinnin apuväline voidaan sulauttaa osaksi arkivaatetta, joka toimii matkapuhelimen tai tabletin kautta porttina ympäröivään digitaaliseen maailmaan.  Käytännön esimerkkinä älykäs vaate voisi toimia käyttöliittymänä liikuntarajoitteisille henkilöille, joiden on motoristen vaikeuksien takia hankalaa käyttää olemassa teknisiä apuvälineitä kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta.

Puhevammaisten viikkoa vietetään tänä vuonna 5. –11.10.2020 teemalla Luodaan mahdollisuuksia. Suomessa on noin 65 000 eri ikäistä ihmistä, joilla on eriasteisia puheen ja kommunikoinnin vaikeuksia. Puhe- ja kommunikointivaikeuksien taustalla voi olla erilaisia synnynnäisiä tai kehityksellisiä sekä sairastumiseen tai vammautumiseen liittyviä syitä. Kommunikoinnin ja osallistumisen mahdollisuuksia voidaan lisätä erilaisilla puhetta korvaavilla ja tukevilla kommunikointikeinoilla.

Puhevammaisten viikko