Älyteollisuus tarvitsee tuhansia uusia osaajia – TAMKin uusi ylempi tutkinto-ohjelma alkaa tammikuussa

Julkaistu 17.8.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Aija Paananen_Anne Cumini_Saariluoma
Automaatioratkaisuilla on Anne Cuminin (vas.) ja Aija Paanasen mukaan merkittävä vaikutus kestävään kehitykseen ja älyteollisuuden resurssiviisaaseen toimintaan. Kuvassa Cumini ja Paananen TAMKin FieldLabissa.
Älyteollisuuden automaatioratkaisut on Tampereen ammattikorkeakoulun uusi ja monialainen tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, joka on kehitetty vastaamaan suoraan teknologiateollisuuden muuttuneisiin osaamistarpeisiin ja työelämän vaatimuksiin. Vuoden mittainen tutkinto-ohjelma alkaa ensi tammikuussa, hakuaika on syyskuussa.

Teknologiateollisuuden kasvua jarruttaa osaajien puute. TAMKin Teollisuusteknologia-yksikön osaamispäällikön Aija Paanasen mukaan alan yritysten uusien osaajien tarve on vuosittain tuhansia henkilöitä.

– Vaikka jokainen yritys ja organisaatio on erilainen, ne kaikki kohtaavat yhteisen haasteen – tarpeen muodostaa älykkäitä yhteyksiä ja käyttää reaaliaikaista näkyvyyttä prosessien, kumppanien, tuotteiden ja ihmisten välillä, Paananen kertoo.

Osaajaksi älyteollisuuteen

Kestävän kilpailukyvyn ja älykkäiden yhteyksien rakentamiseksi tarvitaan älyteollisuuden automaatioratkaisuja ja modernissa teollisuus 4.0. -testiympäristössä hankittua osaamista. Nämä auttavat Paanasen mukaan teknologiateollisuutta virtaviivaistamaan tehtäviä, tehostamaan tuottavuutta ja yhteistyötä sekä hyödyntämään dataa lähes reaaliaikaisesti.

Teollisuus 4.0, jota kutsutaan myös neljänneksi teolliseksi vallankumoukseksi, tarkoittaa teollisuuden koko tuotantoprosessin liittämistä osaksi älykkäitä järjestelmiä.

Älyteollisuuden automaatioratkaisut -tutkinto-ohjelman vastuuopettajan, lehtori Anne Cuminin mukaan uudessa YAMK-ohjelmassa tutkitaan, testataan ja opiskellaan uusia teknologioita ja niiden käyttöä.

Älyteollisuus tarkoittaa tiedon, teknologioiden ja verkostojen hyödyntämistä uusien, älykkäiden automaatioratkaisujen luomisessa. Myös robotiikka on uutuutena esillä, sen tarjoamia mahdollisuuksia tarvitaan teknologiateollisuudessa entistä enemmän.

– Robotiikalle nähdään valmistavan teollisuuden puolella satojen miljoonien eurojen suuruiset kasvupaineet, siksi se on otettu mukaan koulutukseen, Paananen kertoo.

TAMKin FieldLab auttaa pk-yrityksiä teollisuus 4.0 -aikaan

Tutkinto-ohjelmassa hyödynnetään uusimpia digitaalisia oppimisympäristöjä, erityisesti Tampereen ammattikorkeakoulun modernia FieldLabia, uutta teollisuus 4.0 -prosesseja simuloivaa laboratoriota.

FieldLab-laboratorioon on rakennettu testi- ja kehittämisympäristö, jossa voidaan käytännössä näyttää ja kokeilla teollisuus 4.0:n mahdollisuuksia. FieldLab on avoinna myös teknologia-alan yritysten omille projekteille.

– Esimerkiksi pk-yrityksen ei tarvitse itse miettiä kalliita laiteinvestointeja, vaan meille pääsee kokeilemaan, mitä teollisuus 4.0 käytännössä tarkoittaa. TAMKissa on uudet ja modernit laitteet tätä varten, Paananen kertoo.

YAMK-opinnot ovat yritystä kehittävä investointi

Älyteollisuuden automaatioratkaisut -tutkinto on laajuudeltaan 60 opintopistettä ja noin vuoden mittainen kokonaisuus. Tutkintoon kuuluva opinnäytetyö on 30 opintopisteen laajuinen, yrityslähtöinen kehittämistehtävä. Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti opiskelijan omassa työympäristössä.

– YAMK-opinnot ovat myös työnantajalle merkittävä investointi, koska opintojensa ohella työntekijä kehittää myös yrityksen toimintaa tai tuotetta, Cumini sanoo.

Cumini kannustaa myös tällä hetkellä työtä vailla olevia hakeutumaan opintoihin. Se voi johdattaa uudelle uralle.

– YAMK-tutkinnon suorittaminen on mielestäni hyvä väylä tuoda esille osaamistaan. Mikäli työpaikkaa ei tällä hetkellä ole, opinnäytetyön aihe voi löytyä TAMKin eri hankkeista, Cumini kertoo.

– Opinnäytetyön tekeminen on opintojen alusta lähtien aitoa työelämälähtöistä kehittämistyötä, johon saa ohjausta ammattitaitoisilta opettajiltamme.

Monialaiset tiimit opiskelun lisäarvona

Ylemmän AMK-tutkinnon opinnot koostuvat itsenäisestä opiskelusta, etä- ja lähiopetuksesta sekä laboratorioharjoituksista. Opinnot voi suorittaa työn ohella, ja niiden suorittaminen etäopintoina on osittain mahdollista. Opetuksessa tehdään tiivistä yhteistyötä teknologia-alan yritysten kanssa ja hyödynnetään muun muassa Fastemsin Training Centeriä tuotantoautomaation opinnoissa.

Koulutuksen parasta antia Cuminin pitkän opettajakokemuksen mukaan ovat harjoitustyöt monialaisissa tiimeissä. Tämän vuoksi lähijaksot ovat hyvin tärkeitä aikuisille opiskelijoille.

– Monialaisissa tiimeissä toimiminen ja yrityslähtöiset kehitystehtävät tuottavat oivalluksia ja verkostoja, joista on opiskelijoille lisäarvoa pitkään valmistumisen jälkeenkin, Paananen täydentää.

Älyteollisuuden automaatioratkaisut -tutkinto-ohjelman keskeinen kohderyhmä ovat valmistavassa teollisuudessa toimivat tekniikkataustaiset insinöörit. Koulutus soveltuu esimerkiksi insinööreille, joiden pohjakoulutus on konetekniikan, sähkötekniikan tai tietotekniikan alalta tai muulta soveltuvalta tekniikan alalta. Pohjakoulutusvaatimuksena on joko ammatillisen korkea-asteen insinöörin tutkinto tai insinöörin (AMK), diplomi-insinöörin tai tekniikan kandidaatin tutkinto. Opiskelijat saavat koulutuksesta valmiudet ja pätevyyden alan kehittämis- ja johtotehtäviin.

Tutustu Älyteollisuuden automaatioratkaisujen ylempään tutkinto-ohjelmaan

Lisätietoja: Lehtori Anne Cumini, anne.cumini [at] tuni.fi