Älykkäiden koneiden etäohjausta testattiin Hervannassa

Julkaistu 26.6.2020
Työskentelyä etäohjaamossa
Etäohjausta CIVITin laboratoriosta Hervannan kampuksella.
Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella testattiin juhannusviikolla etäohjausta Patrian valmistamalla AMV 8x8 panssariajoneuvolla. Etäohjausdemo oli osa Business Finlandin rahoittamia RemoteFeel- ja 5G-VIIMA-projekteja.

Hervannan kampuksella alkuvuodesta avattua 5G-testiverkkoa päästiin juhannusviikolla testaamaan osana Patrian valmistaman AMV 8x8 panssaroidun pyöräajoneuvon etäohjaamisdemoa.

– Luonnollisen etäohjaustuntuman aikaansaamiseksi koneen ympäristöstä kerätään paljon tietoa erilaisilla sensoreilla. Tämän siirtämiseen nopeasti ja luotettavasti tarvitaan myös paljon enemmän tiedonsiirtokapasiteettia kuin keskivertoon videopuheluun, tohtorikoulutettava Olli Suominen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta kertoo.

– 5G-testiverkko mahdollisti meille suuremman kapasiteetin useamman kameran tuottaman kuvan lähettämiseen koneelta verkkoon päin. 4G-verkoissa kapasiteetti on paljon rajoitetumpi, tutkijatohtori Joonas Säe informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta jatkaa.

Kyseessä on Business Finlandin rahoittaman RemoteFeel-projektin demonstraatio, jossa päästiin kokeilemaan käytännössä, kuinka etäohjattavia työkoneita, muita suurempia älykkäitä koneita tai ajoneuvoja voidaan etäohjata sitä varten kehitetyillä järjestelmillä.

Etäohjattu vaunu
Patrian panssariajoneuvo testikentällä Hervannan kampuksella.

Yliopiston projektissa toteuttama järjestelmä kattaa kuvadatan välittämisen ajoneuvon sensoreilta verkon yli etäohjauspisteelle asti sekä käyttäjälle näytettävän visualisoinnin. Ajoneuvon ohjausjärjestelmä puolestaan on Patrian omaa käsialaa. Kaikki ajoneuvon ja etäohjauspisteen välinen tietoliikenne ohjattiin yliopiston 5G- ja 4G-testiverkkojen yli CIVITin laboratorioon kampuksella.

– Demonstraatiossa käytettiin myös 4G-puolta, sillä nykyiset 5G-verkot tarvitsevat vielä 4G-verkkoja toimiakseen. Käytimme demonstraatiossa Nokian FastMile 5G -reititintä, jolla saatiin yhteydet käyttöön testikentällä, Joonas Säe tarkentaa.

Yritysyhteistyö tärkeää tutkimuksen kannalta

RemoteFeel projektin on laittanut alulle yritysverkosto FIMA Forum for Intelligent Machines ry , joka on myös sen osarahoittaja.

– FIMAn jäsenyrityksissä nähdään työkoneiden etäohjauksen kehittäminen yhdeksi tärkeimmistä askeleista kohti yhä älykkäämpiä ja autonomisempia koneita. RemoteFeel-projektissa haluttiin yhdessä tutkia mitä uusimmat teknologiat voivat tarjota esimerkiksi kuvan viiveettömyyden ja syvyystarkkuuden parantamiseksi, FIMAn pääsihteeri Antti Sirén kertoo.

RemoteFeel-projektin lisäksi AMV-demo oli osa Business Finlandin 5G-VIIMA-projektia, jossa tutkimustyö langattomien verkkojen, erityisesti 5G-testiverkkojen, parissa perustuu vahvasti yritysyhteistyöhön. Tällä toiminnalla yritykset pääsevät testaamaan uusia konseptejaan nopeammin oikeissa verkoissa ja yliopisto vahvistamaan yhteistyötä erilaisten projektien parissa.

Lisätiedot Hervannan 5G-testiverkosta ja 5G-VIIMAsta:
Tutkijatohtori Joonas Säe, Tampereen yliopisto
Professori Mikko Valkama, Tampereen yliopisto