Älykäs aurinkoteknologia edistää ikääntyneiden toimintakykyä – monitieteistä ratkaisua kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa

Julkaistu 18.6.2021
Researchers at laboratory.
Tutkijoita työssä Tampereen yliopiston Redlabs laboratoriossa. Kuva: Kuvakaappaus Erik Sundströmin videosta
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt merkittävän rahoituksen Tampereen yliopiston koordinoimalle hankkeelle, jossa tutkitaan ikääntyneiden hyvinvointia ja terveyttä edistävää älykästä aurinkoteknologiaa. Tutkijat kehittävät aurinkoenergialla toimivia antureita, jotka tarkkailevat ja estävät vanhusten kaatumisia kotona.

SOL-TECH-hanketta (Human-centered solar smart technology design for healthy aging) koordinoivat tenure-track professori Paola Vivo Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta, professorit Johanna Ruusuvuori ja Marja Kaunonen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta sekä tenure-track tutkija Sofie Pelsmakers rakennetun ympäristön tiedekunnasta.

Hankkeen saama rahoitus Jane ja Aatos Erkon säätiöltä on noin 750 000 euroa.

Tutkijoiden tavoitteena on ratkaista vanhusten itsenäiseen asumiseen liittyviä ongelmia ja erityisesti ehkäistä kaatumistapaturmia, jotka ovat yleisin tapaturmaiseen kuolemaan johtava syy iäkkäillä. Monitieisen konsortion tutkijat pyrkivät jalostamaan olemassa olevasta kaatumista estävästä teknologiasta helppokäyttöisen ja ympäristöystävällisen aurinkosähköllä toimivan tuotteen. Ratkaisua kehitetään tiiviissä yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa.

– Kehitämme aurinkosähköllä toimivia älykkäitä antureita, jotka voidaan integroida ikääntyneiden asuinympäristöön. Anturit havaitsevat ja estävät kaatumisia ja siten tukevat iäkkäiden hyvinvointia ja mahdollistavat kotona asumisen. Anturit keräävät tarvitsemansa energian ympäristönsä valosta, kertoo Paola Vivo, joka johtaa SOL-TECH-konsortiota sekä Hybrid Solar Cells -tutkimusryhmää Tampereen yliopistossa.

Teknistä ratkaisua kehitetään yhteistyössä käyttäjien kanssa

SOL-TECH-hankkeessa hyödynnetään tämän hetken lupaavinta aurinkosähköteknologiaa eli perovskiittisia aurinkokennoja. Tutkijoiden päämääränä on parantaa perovskiittikennojen vakautta, nostaa aurinkokennotutkimus uudelle tasolla Tampereen yliopistossa ja tukea ikääntyneiden hyvinvointia ja itsenäistä asumista.

– Teemme hankkeen aikana tiivistä yhteistyötä ikääntyneiden ja heidän hoitajiensa kanssa, jotta saamme tietoa heidän tarpeistaan ja asuinympäristöstään, kaatumisriskeistä sekä teknologian käytön mahdollisuuksista ja esteistä. Havainnoimme, haastattelemme ja tutkimme tilaratkaisuja, Vivo kertoo.

Ratkaisuja kehitetään ja testataan yhteistyössä ikääntyneiden kanssa sekä työpajoissa että heidän omissa kodeissaan. Prototyyppien käytettävyyttä, soveltuvuutta, hyväksyttävyyttä ja suorituskykyä analysoidaan erilaisissa kotiympäristöissä.

Hankkeen aikana kehitettyjä ratkaisuja ja tuloksia esitellään näyttelyssä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Hankkeen alkuvaiheen valmistelua tuettiin Suomen akatemian Tampereen yliopistolle myöntämällä siemenrahoituksella osana yliopistojen profiloitumista vahvistavaa rahoitusohjelmaa. Kolmivuotinen SOL-TECH-hanke käynnistyy vuoden 2022 alussa.

Paola Vivo
paola.vivo [at] tuni.fi