Älykampusten digiratkaisuilla sujuvaa ja saavutettavaa liikkumista

Julkaistu 15.3.2021
Tampereen ratikasta on suunniteltu esteetön.
Tampereen ratikasta on suunniteltu esteetön. Kuva: Markku Turunen / Tampereen yliopisto
Juuri startannut kansallinen Smart Campus –ohjelma tähtää suomalaisyritysten kilpailukyvyn varmistamiseen digitalisaation keinoin. Tampereen yliopisto kehittää hankkeessa joukkoliikenneratkaisuja kaupungeille. Älykampukset ja niiden ekosysteemit innovoivat yhdessä 6G-mobiiliverkkoon ja muihin uusiin teknologioihin pohjautuvia digiratkaisuja myös kansainvälisille markkinoille.

Suomen Akatemian rahoittama, kahdeksan kotimaisen korkeakoulun yhteinen Smart Campus ohjelma toimii uudenlaisena kiihdytysalustana ja kumppanuusmallina pk-yritysten kanssa tehtävälle innovaatioyhteistyölle.

Kansainvälisesti uniikki ekosysteemi pyrkii samalla kertaa sekä vauhdittamaan yhteiskunnan digitalisoitumista ja älykaupunkien kehittymistä, että kasvattamaan korkeakoulujen, yritysten ja kaupunkien yhteistyötä ja kilpailukykyä.

Ideana on, että korkeakouluvetoiset älykampukset toimivat kuin pienoiskaupungit tuottaen yhteiskuntaa hyödyttäviä uusia ratkaisuja. Älykampuksen huomassa pienikin yritys pääsee käsiksi digipalveluihin ja viimeisimpään tutkimustietoon.

– Tampereen yliopistolla on hankkeessa kaksi roolia. Ensinnäkin koordinoimme hankkeen neljää pilottipalvelua ja niiden pohjana olevan alustan kehittämistä. Toiseksi vastaamme joukkoliikenteen ja liikkumisen kehittämispilotista. Joukkoliikenteen pilotissa kehitämme ratkaisuja mm. raideliikenteeseen ja erityisryhmien liikkumiseen, kertoo pilottia vetävä Markku Turunen, joka työskentelee vuorovaikutteisen teknologian professorina informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa.

– Kehitämme digitaalisia palveluja tukemaan joustavaa ja saavutettavaa liikennettä kaupungeissa. Ratkaisuissa huomioidaan joukkoliikennevälineet ja niiden väliset yhteydet sekä älykkäät pysäkit. Tavoitteena on sujuvoittaa kaupunkiliikennettä, parantaa liikkumiskokemusta ja vähentää yksityisautoilun päästöjä, hän lisää.

Liikenteen digiratkaisuissa hyödynnetään etäkehittämistä

Älykampusten ekosysteemeihin voi kuulua korkeakoulujen lisäksi yrityksiä, yhteisöjä ja opiskelijoita – ylipäätään se on avoin kaikille kiinnostuneille. Yhdessä toimijat tarjoavat tulevaisuuden kaupunkien kehitystarpeisiin ainutlaatuisia huipputeknologiaympäristöjä, joissa yhdistyvät viimeisin mobiiliverkkoteknologia, tekoälyratkaisut, sensoriteknologiat ja tietoturvallisuus.

Smart Campus -hankkeessa on tarkoitus yhdistellä ennakkoluulottomasti ja monitieteisesti tulevaisuuden teknologiavisioita, uusinta palvelu- ja alustakehitystä sekä korkeakoulujen koulutustarjontaa ja tutkimustietoa.

– Mielenkiintoinen osa pilottia on digiratkaisujen kehittäminen etänä. Esimerkiksi vuorovaikutteisten näyttöjen, älyvalaistuksen ja 6G-ratkaisujen toimivuutta voidaan kokeilla etukäteen virtuaalitodellisuuden ja peliteknologian keinoin, Markku Turunen sanoo.

Yhdessä XAMKin kanssa tutkitaan digitaalisten kaksosten hyödyntämistä rakennettujen ympäristöjen kehittämisessä.

– Ideoimamm joukkoliikenteen digitaaliset palvelut ovat jatkossa yritysten hyödynnettävissä. Älykampukset tarjoavat yrityksille uusimmat teknologia-alustat sekä mahdollisuudet testaamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Näin kampusten viimeisintä tutkimustietoa voidaan suoraan soveltaa globaalissa liiketoiminnassa, Turunen lisää.

Ekosysteemit pääsevät osallistumaan kehitystyöhön piloteissa

Korkeakoulujen vastuualueet ja hankkeessa toteutettavat pilotit perustuvat Suomelle tärkeiden toimialojen vahvistamiseen. Tampereen yliopisto koordinoi joukkoliikenteen pilotin lisäksi rakennusteollisuuteen, merenkulkuun, kemianteollisuuteen sekä palvelualoille liittyviä pilotteja.

– Tulossa on ekosysteemien toimijoille osallistavaa toimintaa kuten hackathoneja, innovaatiotyöpajoja ja erilaisia kursseja. Ne järjestetään vallitsevien koronaohjeistusten mukaisesti, Markku Turunen kertoo.

Smart Campus -ohjelman käynnistävää hanketta koordinoi Oulun yliopisto, jonka lisäksi toteutukseen osallistuvat Tampereen yliopisto, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, Oulun, Turun, Kajaanin ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulut sekä Centria-ammattikorkeakoulu.

Kaksivuotisen hankkeen taustalla on 31:n suomalaisen korkeakoulun, tutkimuslaitoksen, kaupunkien elinkeinoyhtiön satojen yritysten muodostama Allied ICT Finland -verkosto.  Hanke on osa Suomen Akatemian 6G Lippulaiva -hanketta, jossa tutkitaan ja kehitetään tulevaisuuden älykkäitä langattomia verkkoja, sovelluksia ja palveluja.

Lue lisää Oulun yliopiston tiedotteesta.