Alumnimme Jussi Meresmaa: Vuoden yrittäjäksi ehdolla oleva frisbeegolf-yrittäjä löysi TAMKista menestyspolkunsa

Julkaistu 15.12.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Jussi Meresmaa
Jussi Meresmaa valmistui TAMKin yrittäjyyden yksikkö Proakatemista tradenomiksi vuonna 2004. Yrittäjyys ja Proakatemian metodit tuntuivat heti omalta jutulta. Meresmaan vuonna 2001 perustama frisbeegolf-yritys on sittemmin kasvanut kansainväliseksi ja hän on ehdolla vuoden yrittäjäksi.
Jussi Meresmaan alumnitarina

Miksi halusit tulla isona?

Muistan lapsuudestani, että halusin olla arkkitehti. Tosiaan arkkitehdiksi en ikinä päätynyt, mutta yrittäjä minusta tuli. Kun tulin TAMKiin ja Proakatemiaan, yrittäjyyden polku oli minulle heti hyvin selkeä.

Miksi valitsit TAMKin?

Tamperelainen nuori kun olin, niin tämä oli ykkösvaihtoehto opiskelupaikaksi.

Mikä on paras opinnoista saamasi oppi?

Minulle se oli selkeästi se, että tekemällä oppii. TAMK ja Proakatemia erityisesti antoi minulle mahdollisuuden oppia tekemällä ja sitä kautta löytää omat vahvuudet.

Mikä opinnoissa oli hankalaa?

En kokenut mitään oikein hankalaksi. Proakatemian metodi oli hyvin vapaa, eli se oli itsestä kiinni. Se sopi minulle, mutta täytyy myös muistaa, että piti oikeasti huolehtia, että tietyt opinnot tuli tehtyä. Sen takia valmistuminen venähti vuodella, mutta se oli toisaalta myös tietoinen valinta, koska teimme niin paljon töitä jo opiskelujen aikana.

Kerro jokin opiskeluaikojesi paras muisto

Niitä on paljon, ja Proakatemiasta niitä on tietysti eniten. Internet oli uusi juttu vielä 2000-luvun alussa. Opiskelukaverin kanssa lähdimme myymään nettisivuja vähän isommalle yhtiölle. Muistan hyvin sen, että palaverissa lupasimme kaiken mitä he halusivat. Kun lähdimme opiskelukaverin kanssa kävelemään palaverista kohti koulua, mietimme, että mitä tuli luvattua ja miten se tehdään. Siinä vaiheessa oli kova usko, että kaikki luvatut asiat pystytään tekemään ja kyllähän sitten tehtiinkin. Nykyään en enää yrittäjänä lähtisi niin paljoa lupailemaan.

Mitä tamkilaisuus merkitsi sinulle opiskeluaikana?

Tamkilaisuus oli selkeästi yhtä kuin me-henki. Varsinkin Proakatemialla meillä oli hyvin tiivis tiimi. Tamkilaisuus on ollut mulle aina vähän isompi juttu kuin vain se oma luokka tai ryhmä. TAMK on iso asia täällä Tampereella.

Mitä teet nykyään?

Aloitin opiskeluajan jälkeen mainostoimistoyrittäjänä, mutta se mainostoimisto myytiin reilu 10 vuotta sitten. Olen ollut täysipäiväisesti frisbee- ja urheilualan yrittäjä viimeiset 11 vuotta. Perustin nykyään Discmania -nimellä kulkevan yritykseni jo vuonna 2001. Yhtiömme on globaali. Se toimii Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Frisbeegolfkeskus rakennettiin Ruotulaan 3,5 vuotta sitten. Se on ehkä Suomen merkittävin frisbeegolfratahanke, joka lähti jo 10 vuotta sitten, kun aloimme kaavailla Tampereelle täysimittaista frisbeegolfkenttää. Meni lähes puoli vuosikymmentä, ennen kuin saimme sen kaupungin suunnitelmiin. Nyt siitä on päästy nauttimaan kolme ja puoli kautta.

Olet ehdolla vuoden yrittäjäksi Ernst &Youngin kansainvälisessä Vuoden yrittäjä -kilpailussa. Miltä se tuntuu?

Se että minut on valittu finalistiksi, on minulle jo tässä vaiheessa iso kunnianosoitus yrittäjänurallani. Kyseessä on kuitenkin maailman arvostetuin yrittäjäkilpailu, ja olla siinä Suomen finaalissa merkitsee paljon. Tiedän olevani oikealla uralla. Pitää jännittää vielä ensi vuoden puolelle, miten siinä käy.

Miten hyödynnät nykyään TAMKista saamiasi oppeja?

Hyödynnän itse asiassa aika paljon. Varsinkin Proakatemian tiimioppimisen käytäntöjä olen vienyt omaan yritykseeni.

Miten olet mennyt eteenpäin, jos on tullut eteen vaikeita paikkoja?

Yrittäjänä haastavia ja vaikeita paikkoja tulee eteen oikeastaan joka päivä. Pitää ensinnäkin sietää epävarmuutta ja vaikeita tilanteita, mutta toisena puolena on ääretön vapaus. Tärkeintä on henkilöstö ja henkilöstön hyvinvointi. Jos saat motivoitua työntekijäsi ja heillä on hyvä olla töissä, silloin tapahtuu hyviä asioita.

Mitä haluaisit sanoa nykyisille ja tuleville TAMKin opiskelijoille?

Jo silloin kun minä opiskelin, TAMK tarjosi loistavan mahdollisuuden oman uran kehittämiseen. Se mikä tässä on hienoa nykyään, niin se skaala mikä sinusta voi tulla, on vielä laajempi. Eli tuletpa lukemaan tekniikkaa tai liiketaloutta, se ei vielä rajaa sinua, vaan periaatteessa kaikki on mahdollista. Olen ollut jo vuosia mentorina Proakatemialla ja TAMKilla. Ajattelen sen niin, että olen saanut paljon akatemialta ja TAMKilta, ja haluan antaa myös takaisin. Mikään ei ole yhtä innostavaa itsellekään kuin päästä juttelemaan nuorten yrittäjien kanssa.

Onko sinulla jokin motto tai elämänohje?

Mottoni on Reinvent Your Game, ja se lukee myös yritykseni markkinoinnissa. Haluan uudistaa ja oppia koko ajan lisää. Se on oikeastaan hyvä motto kaikille. Pitää aina muistaa uudistua ja oppia.

KUKA

Nimi: Jussi Meresmaa

Valmistunut: Tradenomi, yrittäjyyden yksikkö Proakatemia, 2004.

Nyt: Oma frisbeegolf-alan yritys Discmania vuodesta 2001. Ehdolla vuoden yrittäjäksi 2021.

Motto? Reinvent Your Game

Kirjoittaja: Piritta Palokangas