Alumnimme Henna Paakinaho: Haluan tuoda asiantuntijoiden äänen kuuluviin

Julkaistu 5.10.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Nainen seisoo kattoterassilla ja taustalla näkyy Näsinneula
Tampereen ammattikorkeakoulun Vuoden Alumni 2022, Henna Paakinaho, on TAMKin puolestapuhuja. Henna ei jättänyt TAMKia opintojen jälkeen, vaan on jatkanut Myyntimaisteri-koulutuksen markkinointia, on edistänyt myyntiosaamista ja osallistunut useisiin projekteihin TAMKin kanssa. Häntä kuvaillaan persoonana iloiseksi ja positiiviseksi. Hän on myös yksi Tampere Alumni Ambassadoreista.

Valinta Vuoden Alumniksi tuli Hennalle iloisena yllätyksenä.

– Olin tosi yllättynyt ja todella innostunut, että minut valittiin TAMKin Vuoden Alumnin rooliin. Se kertoo myös, miten merkityksellistä aktiivinen työ alumnina on, hän kertoo.

Myynti- ja markkinointialalle hän päätyi lopulta työn siivittämänä. Työ liiketoimintajohtajana pienessä ohjelmistoalan yrityksessä, insinööritaustalla, ajoi Hennan hakemaan myyntiosaamista tutkinto-opinnoista.

– Ennen TAMKiin tuloa olin käynyt tietotekniikan insinöörikoulutuksen Karelia ammattikorkeakoulussa. Toimin liiketoimintajohtajana pienessä ohjelmistoyrityksessä. Tein paljon töitä markkinoinnin ja myynnin parissa, mutta minulla ei ollut siihen minkäänlaista koulutusta. Lähdin sitten vahvistamaan osaamistani ja hakemaan tietotaitoa sen puolelle.

Suuntana Tampere

Tie TAMKiin ja Tampereelle oli Hennalle selvä. Uusi Kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin ylempi AMK-tutkinto tuntui Hennasta heti oikealta valinnalta.

– Valitsin TAMKin, koska muualla ei ollut tällaista koulutusta. TAMK on ollut minun silmissäni aina kiinnostava koulu. Valitsimme mieheni kanssa Tampereen asuinpaikaksi, koska täällä on niin hyvät korkeakoulumahdollisuudet.

Hennalle opinnot TAMKissa toivat mukanaan uutta osaamista ja vahvuutta.

– Paras muisto opiskeluajasta oli meidän todella tiivis Myyntimaisteri-yhteisömme ja meidän yhteinen aikamme maakuntamatkailukohteissa, joissa jaettiin tietoa ja sparrattiin toisiamme. Saimme oppia Suomen huipputason yritysedustajilta uusia asioita modernista myynnistä ja markkinoinnista.

Koulutus lisäsi Hennan itsevarmuutta ja toi lisää rohkeutta toteuttaa itseään.

– Myyntimaisteri-koulutus merkitsi minulle erityisesti itsevarmuutta. Sain sen avulla todella paljon rohkeutta tehdä uusia liikkeitä urallani ja lähteä tavoittelemaan sellaisia asioita, mitä en aiemmin uskaltanut tavoitella. Sain ympärilleni mahtavan verkoston ja joka auttaa ja tukee minua tarvittaessa.

Opintojen suorittaminen kokopäivätyön ohessa ei ollut kuitenkaan helppoa.

– Hankalinta oli yhdistää intensiiviset opinnot työarkeen. Opinnot vaativat todella paljon sitä, että annan itsestäni paljon ja olen täysillä mukana. Se oli myös tosi kuluttavaa työn ohessa.

Unelmat voivat käydä toteen

Nyt Henna on unelmatyössään, hän vastaa Solitalla Suomen rekrymarkkinoinnista.

– Parasta on se, että saan auttaa asiantuntijoitamme tuomaan ajatuksiaan esille. Innostun siitä, että saan olla rakentamassa työpaikkoja, auttaa ihmisiä löytämään heille sopivia työpaikkoja ja autan myös Solitaa löytämään juuri meille sopivia työntekijöitä.

Vaikka opinnoista on jo kolme vuotta, Henna ei ole unohtanut koulunpenkillä opittuja asioita, vaan käyttää niitä päivittäin nykyisessä työssä.

– Hyödynnän TAMKissa opittuja asioita monipuolisesti: koen oppineeni myyntimaisterikoulutuksessa tietynlaista ajattelutapaa ja myös asioihin tarttumista.

Tuleville ja nykyisille opiskelijoille Henna haluaa antaa vielä yhden neuvon:

– Tavoitelkaa rohkeasti unelmianne, vaikka ne tuntuisivat hassuilta tai vaikeasti saavutettavilta. Älkää liikaa katsoko opintosuorituksianne. Kun lähdette uraanne rakentamaan, niin miettikää rohkeasti, mitä te haluatte olla ja millaista merkitystä haluatte rakentaa työnne kautta.

Teksti: Kukka-Maaria Korko

Video ja kuva: Saara Lehtonen