Alumneille opastettu vierailu Vapriikin Ostia-näyttelyyn peruttu

Julkaistu 4.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Katariina Mustakallio
Tampereen yliopiston antiikin tutkija, yliopistonlehtori Katariina Mustakallio, joka toimi vuosina 2009-2019 niin ikään Suomen Rooman instituutin johtajana.
Vapriikki on peruuttanut koronavirustilanteen vuoksi kaikki tapahtumat toukokuun loppuun saakka. Museokeskus Vapriikin Ostia – Portti Roomaan -näyttely syntyi osana Tampereen yliopiston nelivuotista hanketta, jota rahoitti Suomen Akatemia. Tutkimustyötä johti Suomen Rooman instituutin nykyinen johtaja Arja Karivieri ja se toteutettiin yhdessä Ostian arkeologisen alueen museoviraston kanssa. Hankkeessa oli vahvasti mukana myös Tampereen yliopiston antiikin tutkija, yliopistonlehtori Katariina Mustakallio, joka toimi vuosina 2009-2013 niin ikään Suomen Rooman instituutin johtajana.

Ostian alueen kautta Rooma oli yhteydessä merireitteihin ja kaukaisiin kauppakumppaneihinsa merien takana. Ostia olikin koko Rooman valtakunnan tärkein satamakaupunki, noin 50 000 asukkaan kansainvälinen metropoli.

- Ostian alue oli Roomalle strategisesti tärkeä sijaintinsa ansiosta. Yhteys Kiinaan ja Intiaan oli antiikin aikana jo olemassa. Reitit kulkivat Välimeren ja Egyptin kautta kauas Aasiaan. Välimeren ympäristö oli todella monikulttuurista aluetta, Mustakallio painottaa.

-  Ostian alue sai tärkeän asemansa vuoksi Rooman valtakunnassa monia erioikeuksia. Tämä näkyy esimerkiksi alueen rakennuskannassa upeiden palatsien jäännöksinä.

Ostian satamasta saapui Tiber-jokea pitkin Roomaan niin leipävilja ja viini kuin uudet aatteetkin. Ostian alueella asui kymmeniä eri kansallisuuksia ja asukkaat kuuluivat lukuisiin eri uskontokuntiin. Monikulttuurinen ja moniuskontoinen väestö näyttää tutkimusten perusteella kuitenkin eläneen rauhallista rinnakkaiseloa.

- Ostia-näyttelyyn on tuotu mukaan ja esille ihmisten koko elämänkaari. Meillä oli paljon kirjallisia lähteitä, joista pystyimme tutkimaan eri ikäisten ihmisten elämää. Olemme tutkineet myös alueen arkeologisia löytöjä, selvittää Mustakallio Ostia-näyttelyn taustatyötä.