Ajankohtaista rakennetun ympäristön tiedekunnasta: Pandemia-ajasta eteenpäin

Julkaistu 15.11.2021
Valokuva rakennuksista.
Hervannan kampus. Kuva Virpi Andersin.
Syksyn aikana yliopistossa on pystytty luopumaan jo lähes kaikista koronapandemiaan liittyvistä rajoituksista. Opiskelijat ovat palanneet kampukselle ja tapahtumia voidaan järjestää. Pandemia-aika on ollut hankalaa yliopistotyölle, mutta toisaalta monissa asioissa on päästy eteenpäin.

Rakennetun ympäristön tiedekunnan arki alkaa olla jo lähellä normaalitilannetta, vaikka toki pandemiatilanne vielä elää ja yllätyksiä saattaa tulla. Syksyn mittaan rajoituksista on päästy eroon ja kampuksilla on jo paljon opiskelijoita. Lähiopetusta lisätään jatkuvasti ja erilaisia tapahtumia voidaan taas järjestää kasvotusten.

Pandemia-ajan hankaluuksista huolimatta monissa asioissa on päästy hienosti eteenpäin. Tiedekunnassa on esimerkiksi hiljattain saatu useita merkittäviä tutkimushankkeita käyntiin. Näitä ovat muun muassa seuraavat:

• Hyvinvointia biodiversiteetti-interventioilla – Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama BIWE-hanke

Olemme myös investoineet opetus- ja tutkimuslaboratorioihin vuosittain noin puoli miljoonaa euroa. Kuluvana vuonna on panostettu rakennustekniikan kokeellisen tutkimuksen valmiuksiin hankkimalla joitakin kokonaan uusia laitteita sekä uusimalla vanhoja. Mielenkiintoinen uusi avaus on arkkitehtuurin ja rakennustekniikan opetusta tukeva EVA-laboratorio, jonka kautta voidaan tutustua laajennetun todellisuuden mahdollisuuksiin suunnittelussa. Monenlaista muutakin on valmisteilla. Näistä lisää tulevissa uutiskirjeissä.

Tiedekunta on siis varsin hyvässä iskussa pandemian jälkeen, ja jatkaa pitkäjänteistä työtä kestävämmän rakennetun ympäristön edistämiseksi. Tätä työtä halutaan jatkossakin tehdä tiiviissä teollisuusyhteistyössä. Nyt kun rajoituksista on päästy eroon, on hyvä aika taas tiivistää yhteyksiä yhteistyökumppaneiden kanssa ja vaihtaa kuulumisia. Hyvät yhteistyökumppanit, olkaa meihin yhteyksissä ja tulkaa juttelemaan ajankohtaisista tarpeistanne! Etsitään yhdessä hyviä keinoja – esimerkiksi sopivat EU-rahoitushaut – yhteisten tavoitteiden edistämiseksi.

­– Antti Lönnqvist dekaani, Rakennetun ympäristön tiedekunta