Aikamatkoja kadonneeseen sateenkaarihistoriaan

Julkaistu 11.5.2021
Sateenkaarihistorian ystävien sivu
Kuvakaappaus Sateenkaarihistorian ystävien sivulta, johon Sateenkaarihistorian hakusanakirja aukeaa 16.5.2021.
Miten suomenkielisessä sanomalehdistössä on sata vuotta sitten puhuttu sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta?

Juhlistaakseen sitä, että homoseksuaalisten tekojen rangaistavuuden poistamisesta on kulunut Suomessa 50 vuotta, Sateenkaarihistorian ystävät ry. julkaisee 16.5.2021 verkossa yleisölle avoimen Sateenkaarihistorian hakusanakirjan. Hakusanakirja on laadittu etsimällä Helsingin Sanomista sanoja ja ilmauksia, joita vuosina 1904–1939 on käytetty homoista, lesboista, transsukupuolisista ja intersukupuolisista ihmisistä, ja esitetty ne asiayhteydessään.

Hakusankirjan lukeminen jo itsessään on melkoinen aikamatka. Sanakirjasta löytyvät hakusanat kertovat paljon oman aikansa asenteista. Hakusanoja ovat esimerkiksi epäterve degeneraatio-ilmiö; esiintyä naisen puwussa; harhaviettisyys; hermohimoinen riutumus; homoseksuellinen rikkomus; luonnonvastaisten viettien puhkeaminen; miessukupuolisia yhtymyksiä; ne tekoset; pukeutuu miesväen vaatteisiin; seksuaalista abnormisuutta; sekä mies että nainen.

Hakusanakirjasta on iloa kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet tutkimaan Kansalliskirjaston digilehtikokoelmiin kätkeytyvää sateenkaarihistoriaa omin päin. Sanakirjan ansiosta heillä on hakujensa avuksi aikalaiskäsitteitä, jotka mahdollistavat unohdettujen uutisisten löytämisen digitoiduista aikakausi- ja sanomalehdistä.

Aikarajaukset mahdollistava hakusanakirja auttaa myös tutkijoita muodostamaan entistä nopeammin käsityksen eri vuosikymmeninä käydyistä keskusteluista aikana, jota on Suomessa toistaiseksi tutkittu vain vähän sateenkaarihistorian näkökulmasta. Tutkimusta edistävät myös sanakirjaan liitetyt osiot sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta käsitelleistä kulttuurituotteista ja asioiden kanssa tekemisissä olleista organisaatioista.

Sateenkaarihistorian hakusanakirja

Lisätietoja
Dosentti Tuula Juvonen, 050 318 6105, tuula.juvonen [at] tuni.fi, Tampereen yliopisto
Sateenkaarihistorian hakusanakirja -hankkeen johtaja