AI Aamu: Tekoäly kiihdyttää teollisuuden automaatiokehitystä

Ajankohta13.6.2019 6.00–9.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Miten tekoäly muuttaa Glastonin lasinkarkaisutuotteita? Mitkä ovat digitalisaation uusimmat tuulet maansiirtosovelluksissa? Miten tekoäly liittyy videoiden kompressointiin? Miten lähellä täysin autonomisia kaivos-, maatalous- ja satamatyökoneita ollaan? AI Aamussa esiteltävät teollisuuden tekoälysovellukset ovat peräisin kaksivuotisesta MIDAS-projektista, joka on nyt puolivälissä.

Parhaillaan kehitteillä olevia teollisuuden tekoälysovelluksia esitellään Hervannassa Kampusklubilla järjestettävässä AI Aamussa torstaina 13. kesäkuuta. Tekoäly teollisuudessa -tapahtumassa ovat mukana muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec, Tampereen yliopisto ja DIMECC.

Esiteltävät teollisuuden tekoälysovellukset ovat peräisin kaksivuotisesta MIDAS-projektista, joka on nyt puolivälissä. Kaikki projektin tutkimusaiheet ovat yrityslähtöisiä.

Tampereen yliopistolla on pitkä kymmenien vuosien kokemus teollisuuden osaajien kouluttajana ja tutkimus- ja kehityspartnerina. Tekoäly on lähivuosina keskeinen painopistealue tämän yhteistyön kehittämisessä ja laajentamisessa. Yliopistolle vastikään perustettu tekoälykeskus AI Hub Tampere tukee yrityksissä tapahtuvaa tekoälyn käyttöönottoa erityisesti älykkäiden koneiden alueella. MIDAS-hanke ja sen piirissä tehtävä yritysyhteistyö on ollut monessa suhteessa mallina tekoälykeskuksen toimintatapoja suunniteltaessa.

– MIDAS-hankkeessa yliopisto tutkii yleisiä koneoppimisen käyttöönottoon liittyviä pullonkauloja ja menetelmiä niiden välttämiseksi: oppivia annotaatiomenetelmiä, resurssiniukkoja neuroverkkoja sekä niille sopivia sulautettuja alustaratkaisuja ja käyttötapauksia etenkin älykkäiden koneiden alueella, signaalinkäsittelyn professori Heikki Huttunen Tampereen yliopistosta sanoo.

Kesäkuussa 2018 käynnistynyt MIDAS-yritysryhmähanke on Business Finlandin rahoittama ja sitä koordinoi DIMECC.

– MIDAS on lähtenyt poikkeuksellisen hyvin liikkeelle.  On melko harvinaista, että yritysryhmähanke esittelee tuloksia ja toimintaansa näin pian.  Tekoäly ja koneoppiminen on osoittautunut erittäin ajankohtaiseksi ja hedelmälliseksi teemaksi.  MIDAS hankkeen ympärille on itse asiassa syntynyt vireä AI-ekosysteemi, joka kiihdyttää varsin laajasti teollisten sovellusten syntyä ja osaamisen kasvua, sanoo MIDAS-ohjelman päällikkö tekniikan tohtori Arto Peltomaa.

Tervetuloa AI Aamuun! Rekisteröityminen tilaisuuteen: https://bit.ly/303jBDC

Lisätietoja:
Ohjelmapäällikkö Arto Peltomaa, DIMECC Oy, puh. 040-551 1434, arto.peltomaa [at] dimecc.com