Aerosolifysiikan laboratoriolle uusia tutkimuslaitteita

Julkaistu 3.3.2020
ATMo-Labin ydin on huipputason laboratoriomittalaittein varustettu pakettiauto. Kuvassa se on maantiellä.
ATMo-Labin ydin on huipputason laboratoriomittalaittein varustettu pakettiauto.
Aerosolifysiikan mobiililaboratorio saa lisälaitteistoa Suomen Akatemian rahoituksella. Tampereen yliopiston aerosolitutkimuksen ATMo-Lab on yksi Ilmakehän pienhiukkasten, pilvien ja hivenkaasujen ACTRIS-tutkimusinfrastruktuurin tutkimusalustoista.

ATMo-Labin (Aerosol and Trace gas Mobile laboratory) ydin on huipputason laboratoriomittalaittein varustettu pakettiauto. Akatemian uudella rahoituksella siihen voidaan hankkia muun muassa uusi online-massaspektrometri.

- Liikkuva laboratorio mahdollistaa hiukkaspäästöjen ja ilmakehän hiukkasprosessien tutkimisen siellä missä ne todellisuudessa tapahtuvat. Laboratoriomme soveltuu sekä ajettaessa että paikallaan tapahtuvaan mittaukseen, kertoo fysiikan professori Jorma Keskinen.

ATMO-Labilla on mitattu muun muassa Tampereen Rantatunnelin aerosolia. Seuraavaksi sillä tutkitaan kaupunki-ilmaa Saksassa ja Tsekissä, jonka jälkeen auto ajetaan laivalle mittamaan sen päästöjä.

Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuurikomitea myönsi alkuvuonna kansainvälisten ja kansallisten tutkimusinfrastruktuurien rakentamiseen ja kehittämiseen yhteensä noin 12 miljoonaa euroa. Lisäksi rahoituksella tuetaan Suomeen perustettavan ACTRIS-tutkimusinfrastruktuurin päämajan pystyttämistä.

ACTRIS tarjoaa sekä Suomessa että muualla Euroopassa keskitetysti monipuolista ilmakehäaineistoa, tutkimusmahdollisuuksia, kalibrointipalveluita, laitekehitystä ja koulutusta muun muassa tutkijoille ja yrityksille sekä tietoa poliittisten päätösten tueksi.

- Oma tutkimuksemme ulottuu hiukkaspäästöjen käyttäytymisen ja vaikutuksen tutkimisesta ilmakehän nanoklusterien synnyn tutkimukseen, Keskinen kertoo.

- Kokeellisten tutkimuskokonaisuuksien ylläpito ja kehittäminen on elintärkeää tekniikan ja luonnontieteiden tutkimukselle. Liikkuva laboratoriomme on useiden tutkimusryhmien käytössä meillä ja auttaa tutkimusyhteistyössä monien muiden yliopistojen kanssa.

ACTRIS-hanketta johtava Helsingin yliopiston akatemiaprofessori Markku Kulmala sai tutkimusinfrastruktuurirahoitusta 1,6 miljoonaa euroa ja partnereina toimivat Itä-Suomen yliopiston ympäristöfysiikan professori Annele Virtanen ja Tampereen yliopiston fysiikan professori Jorma Keskinen 600 000 ja 400 000 euroa.

Kuva: Aerosolifysiikan laboratorio