Aashish Sah tähtää tutkijan uralle

Julkaistu 27.3.2019
Aashish Sah
Aashish Sah on menestynyt yliopisto-opinnoissaan loistavasti.
Nepalista kotoisin oleva Aashish Sah on Suomen ensimmäinen kansainvälisestä tekniikan alan kandiohjelmasta valmistunut opiskelija.

Aashish Sah oli suorittamassa ammattikorkeakoulussa insinöörin tutkintoa, kun hän kuuli mahdollisuudesta hakea yliopistolle kansainväliseen kandiohjelmaan. Hakupapereiden täyttämistä ei tarvinnut kauan miettiä.

– Päätin välittömästi hakea yliopistolle, kun kuulin tästä mahdollisuudesta. En tiennyt paljonkaan silloisesta Tampereen teknillisestä yliopistosta, koska se oli ensimmäinen yliopisto, joka tarjosi tällaista mahdollisuutta, Aashish Sah kertoo.

Sah sai opiskelupaikan ja aloitti fysiikan opinnot vuonna 2016. Sivuaineina hän opiskeli matematiikkaa sekä signaalikäsittelyä ja tekoälyä. Nyt hän on valmistunut ensimmäisenä kansainvälisenä tekniikan alan kandidaattina suomalaisesta yliopistosta.

Hakupaperit ovat lähteneet moniin huippuyliopistoihin

Aashish Sah on pärjännyt opinnoissaan erinomaisesti. Kandiopintojen keskiarvoksi tuli 4,9. Lisäksi Sah pääsi jo ensimmäisenä opiskeluvuotenaan fotoniikan laboratorioon harjoittelijaksi.

– Tutkimusharjoittelijan pesti oli paras asia, joka minulle on opiskelujeni aikana tapahtunut. Ensimmäisen opiskeluvuoteni aikana tein sivutöitä, joiden yhdistäminen opiskeluiden kanssa oli välillä haastavaa. Nyt voin keskittyä töihin ja opiskeluihini samassa paikassa. Haluan myös kiittää esimiestäni, hän on ollut erittäin avulias ja mahdollistanut työn ja opintojen yhteensovittamisen, Aashish Sah toteaa.

Aashish Sah on jo hakenut opiskelemaan moniin Yhdysvaltojen huippuyliopistoihin. Esimerkiksi MIT, Yale ja Columbia ovat Sahin kiinnostuksen kohteita.

– Jos saan paikan MIT:sta, otan sen vastaan. Mutta en ole vielä miettinyt asioita sen pidemmälle. Saatan myös jatkaa opintojani Tampereella, jos paikka ei aukea. Väitöskirja on lopullinen tavoitteeni, haluan työskennellä yliopistomaailmassa sekä tutkijana että opettajana, Aashish Sah toteaa.

Opiskelijoille tarjotaan laajat matemaattiset ongelmaratkaisutaidot

Kansainvälinen tekniikan alan kandiohjelma (The International Degree Programme in Science and Engineering, BSc (Tech)) aloitettiin silloisessa Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2016. Ensimmäisenä vuonna mukaan otettiin 20 opiskelijaa, jotka valmistuvat tämän kevään aikana. Viime vuonna uusia opiskelijoita aloitti 26 kappaletta. Tämän kevään tavoitteena on nostaa opiskelijoiden määrä kolmeenkymmeneen.

– On ollut todella mielenkiintoinen matka, alusta lähtien ohjelmaa johtanut professori Esa Räsänen sanoo.

Ohjelman tarkoituksena on antaa opiskelijoille syvälliset matemaattiset taidot, joiden avulla he voivat hakea laaja-alaisesti maisteritason opintoihin.

– Useimpiin tekniikan alan kandidaattiopintoihin verrattuna tässä ohjelmassa mennään matematiikan ja fysiikan opinnoissa syvemmälle. Tarkoituksena on antaa opiskelijoille syvälliset ongelmanratkaisutaidot, jotka jatko-opintojen jälkeen avaavat mahdollisuuksia vaativissa asiantuntijatehtävissä tieteen ja teknologian alueella. Rima on pidetty aika korkealla opiskelijavalinnoissa, Räsänen toteaa.

Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelijat valitsevat itselleen pääaineen kolmesta vaihtoehdosta: matematiikka, fysiikka ja ICT. Pääaineen lisäksi he valitsevat kolmen vaihtoehdon joukosta sivuaineen, joka on laajuudessaan yhtä suuri kuin pääaine, kandidaatintyötä lukuun ottamatta.

Tutkimusharjoittelijan rooli sopii tutkijan uralle aikovalle opiskelijalle

Räsänen on kevään aikana kirjoittanut useita suosituskirjeitä huippuyliopistoille Aashish Sahin puolesta.

– Lähiaikoina saadaan tiedot valinnoista. Yhdysvalloissa kandivaihe kestää yleensä neljä vuotta, meillä vain kolme. Tämä saattaa vaikeuttaa huippuyliopistoihin pääsyä, Räsänen pohtii.

Aashish Sahin vaihtoehtona on jatkaa opintojaan Tampereella ainakin vuoden ajan.

– Kun opiskelija pääsee mukaan kandiohjelmaamme, hänellä on oikeus jatkaa täällä opintojaan myös diplomi-insinööriksi, Räsänen toteaa.

Tutkimusharjoittelijan rooli on Räsäsen mukaan hieno mahdollisuus opiskelijoille, joiden tähtäin on akateemisessa urassa.

– Meidän opiskelijoilla on mahdollisuus hakeutua heti opintojen alussa harjoittelijoiksi tutkimusryhmiin. Harjoittelusta saa opintopisteitä, ja osa opiskelijoista pääsee jopa kirjoittamaan tutkimusartikkeleita, Räsänen toteaa.

Keskiviikkona ensimmäistä kansainvälisestä kandiohjelmasta valmistunutta opiskelijaa juhlistettiin Hervannan kampuksella.

Opiskelijoita tulee ympäri maailmaa

Kandiohjelmassa on mukana opiskelijoita noin kahdestakymmenestä eri maasta. Räsänen kertoo, että erityisesti Vietnamista on löytynyt paljon lahjakkaita opiskelijoita.

– Vietnamissa olemme onnistuneet markkinoimaan tätä mahdollisuutta eliittilukioihin. Olemme myös käyneet Vietnamissa messuilla esittäytymässä. Sana on myös kiertänyt, kun vanhemmat opiskelijat ovat kertoneet hyvistä kokemuksistaan nuoremmalla polvelle, Räsänen kertoo.

Kandiohjelmaan valitut opiskelijat ottavat myös virallisesti osaa tiedotukseen. Opiskelijat tekevät opinnoistaan ja kokemuksistaan videoita, joita he jakavat sosiaalisessa mediassa.

Aktiivinen toimintamalli on keskeinen ajatus ohjelman taustalla.

– Opiskelijat ovat aktiivisia ja innokkaita nuoria, jotka nauttivat siitä, että heidät hyväksytään heti osaksi tiedeyhteisöä. Olemme myös saaneet rekrytoitua todella hyviä opettajia, jotka osaavat heittäytyä mukaan opetustilanteisiin, Räsänen toteaa.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuva: Jonne Renvall

The International Bachelor´s Degree Programme in Science and Engineering, BSc (Tech)