Äänisuunnittelusta väitellyt Ari Koivumäki: ”Kaupunkiin pystytään luomaan erilaisia äänimaisemia”

Julkaistu 2.5.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Äänisuunnittelusta on tehty Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselle vain kaksi väitöstä. Toisen niistä teki TAMKin yliopettaja Ari Koivumäki. Nyt hän on innostunut äänimaiseman huomioivasta kaupunkisuunnittelusta.

Tampereen ammattikorkeakoulun yliopettaja Ari Koivumäki toteutti 50-vuotiaana tekemänsä päätöksen ja väitteli kesäkuussa 2018 tohtoriksi äänisuunnittelun ja äänimaisematutkimuksen suhteesta. Kyseessä oli harvinaisen tutkimusalan toinen Aalto-yliopistossa tehty väitös, Maiseman äänittäminen: Äänimaisematutkimus äänisuunnittelun tukena.

Pitkään aiheen parissa opettajana toiminut Koivumäki selvitti tutkimuksessaan, miten äänimaisematutkimusta voi soveltaa käytännön äänisuunnittelussa. Väitöstä varten hän kokosi Sata suomalaista äänimaisemaa -hanketta hyödyntäen sanoja, joilla ihmiset ilmaisevat kuulemiaan ääniä ja äänensävyjä.

– Keräsin eräänlaiseen sävykarttaan sanoja, joilla ihmiset kuvailevat esimerkiksi tuulta, sadetta tai metsää. Tällaista tietoa tarvitaan aina kun ääntä muokataan elokuvaan, tv-ohjelmiin tai peliäänisuunnittelun yhteydessä.

Äänimaisematutkimuksen soveltamista äänisuunnitteluun hän testasi analysoimalla opiskelijoiden kanssa tekemiään projekteja, muun muassa Tampereen Näsinpuistoon suunniteltua mobiililaitteilla toimivaa hypermediakuunnelmaa.

Kaupungissa saa olla rikas äänimaisema

Yliopettaja Koivumäen tukikohta TAMKissa on Mediapolis, jossa hän vetää kahta media-alan ylempää AMK-tutkintoa. Varsinaista opetustyötä hän tekee yhä vähemmän, mutta yhteyspäällikkönä hän on mukana monenlaisissa hankkeissa ja TKI-ryhmissä.

– Olen hirveän tyytyväinen, että TAMKissa on aina tuettu äänimaisemaan liittyviä hankkeita ja tutkimuksia.

Teema, joka häntä juuri nyt kiinnostaa, on äänimaiseman huomioiva kaupunkisuunnittelu. Koivumäen mielestä tavalliset ihmiset pitäisi ottaa mukaan, kun kehitetään kaupungin äänimaisemaa ja esimerkiksi hiljaisia alueita.

– Kaupunkiinkin pystytään rakentamaan äänimaisemia maastoa muokkaamalla ja kasvustoa rikastamalla – luomaan kävelyreittejä alueille, joissa linnut laulavat, hyönteiset surisevat, tuuli havisuttaa puiden lehtiä ja puro solisee.

Koivumäki ei kuitenkaan toivo, että ääntä tuotaisiin kaupunkeihin varsinaisesti lisää – ei ainakaan keinotekoisesti.

– Tapahtumat, koulut ja päiväkodit tuovat kaupunkiin elämänriemua ja iloa ja kuuluvat kaupunkikulttuuriin. Minusta on kuitenkin kamala ajatus, että nuoria esimerkiksi karkotetaan kauppakeskuksista soittamalla tietynlaista musiikkia. Se tuntuu ilkeältä.

Opiskelua läpi työuran

Ari Koivumäen ura äänen parissa alkoi jo 1980-luvulla, jolloin hän kävi Ylen äänitarkkailukurssin ja työskenteli talossa äänisuunnittelijana. Samaan aikaan hän opiskeli yliopistolla sosiaalipsykologiaa, tiedotusoppia ja musiikkitiedettä.

Nuori Koivumäki seurasi aikaansa ja tiesi, että 1990-luvun alussa oltiin käynnistämässä taiteen ja viestinnän oppilaitoksia, joihin avautuisi opettajan paikkoja. Hän teki gradunsa valmiiksi ennen kuin Tampereen oppilaitokseen rekrytoitiin opettajia ja aloitti äänisuunnittelun opettajana vuonna 1991.

– 1990-luvulla kulttuurintutkijat kiinnostuivat ääniympäristöistä, muun muassa melusta sekä tunteista ja tunnelmista, joita ääni synnyttää. Verkostoiduin jo silloin yliopiston tutkijoiden kanssa. Halusin opettajanakin laajentaa äänisuunnittelua tekniikasta laajempiin asioihin.

Opettaessaan Koivumäki teki Teatterikorkeakoulussa pedagogiset opinnot. Vuonna 2001 hän valmistui vielä teatteritaiteen lisensiaatiksi äänisuunnittelusta.

– Olen aina opiskellut työn ohessa, joten olen tottunut yhdistämään työtä ja opiskelua. Se on samaan aikaan mielenkiintoista ja raskasta. Väitöskirjaa varten olin ensimmäistä kertaa vuoden opintovapaalla.

Ari Koivumäki

• Syntynyt 1959
  • Yliopettaja ja yhteyspäällikkö TAMKissa
  • Väitteli taiteen tohtoriksi Aalto-yliopistosta 2018
  • Valmistui teatteritaiteen lisensiaatiksi Teatterikorkeakoulusta 2001
  • Naimisissa, kaksi aikuista lasta
  • Harrastaa kitaran soittoa, laulamista ja lukemista
  • Lukee mieluiten historiaan liittyvää kirjallisuutta mutta myös dekkareita

Teksti: Sabina Mäki/Leena Stenman

Kuva (Anna Vättö): Tutkimusmateriaalinsa tallennukseen taiteen tohtori Ari Koivumäki käytti ZOOM H6 -mikrofoneja.