7.12. Elämästä & ihmisistä - poimintoja Vita-kokoelmasta

Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjaston joulukalenteri_7_12
Kuvassa Arvon toimipisteen Vita-kokoelma ja Arvo-maskotti
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 7. Vuonna 2013 perustettu Vita-kokoelma sisältää kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta ja elämäkertoja, jotka liittyvät jollain lailla terveyteen, elämään ja ihmisenä olemiseen. Tarkoituksena on herättää ajatuksia ja tarjota asiakkaillemme kevyempää luettavaa tieteellisten aineistojen rinnalle. Kokoelma sijaitsee Arvo-toimipisteessämme.

Vita-kokoelma sisältää tällä hetkellä 500 teosta, kokoelma karttuu jatkuvasti. Tässä muutamia kiinnostavia poimintoja lomalukemistoosi:

Kiinnostavatko elämänkerrat ja muistelmat?

”Muista, poika, poliisien kysymyksiin ei vastata. Ystäviä ei petetä. Isäukko oli teroittanut vaitiolon merkitystä Sakarille pienestä pitäen. Syyskyyn 14. päivän aamuna 2008 poliisit istuttivat Sakarin käsiraudoissa auton takapenkille ja isän opetukset olivat yhtäkkiä kovaa valuuttaa. Niiden miettiminen tuntui turvalliselta, se tuntui kytkevän Sakarin sukupolvien ketjuun.”

Kimmo Laakso & Sakari Markkanen: Rikolliseksi kasvatettu – Volvo-Markkasen pojan tarina (Johnny Kniga, 2020)

”Kirjaimet avaavat tietä äidin luo. Muste saa valkoisen paperin elämään, ja yhdessä ne sytyttävät myös mielen. Vaikka sanoja ja lauseita on vähän, alan rakastaa niitä yhä enemmän. Scripta manet, kirjoitettu pysyy. ’Vahvinkin muisti on heikompi kuin kalpein muste’”

Eero Huovinen: Äitiä ikävä (WSOY, 2020)

Kaipaatko jännitystä?

”Joulukuun 16. päivä. Biokeskuksen käytävät ovat tyhjiä, ovet lukittuja, valot sammuksissa. Olen ainoa, joka on töissä sunnuntaiaamuna. Kävelen suoraan soluviljelyhuoneeseen, desinfioin käteni ja tarkistan jokaisen näytteen mikroskoopin avulla. Yksi näyte ei näytä kasvaneen niin hyvin kuin pitäisi, mutta muut ovat kunnossa.”

Tiina Raevaara: Kaksoiskierre (Like, 2020)

Minä en pelkää. Minä en pelkää. Hän toistaa sanoja mielessään kuin mantraa. Hengittää pari kertaa syvään. Hän voisi vielä muuttaa mielensä. Kääntyä. Ryömiä lämpöiseen sänkyyn. Hän ei varmasti pakene koskaan, jos ei tee sitä nyt, ja ajatus on niin kamala, että hän saa rohkeutensa takaisin.”

Mariette Lindstein: Ehdoton valta (Atena, 2018) Skientologista yhteisöä käsittelevän Lahko-sarjan ensimmäinen osa. Jatko-osat Tuomiopäivä ja Lahkon lapset löytyvät myös Vita-kokoelmasta.

Haikailetko historiaa, janoatko tiedettä?

”Meistä ihmisistä on muistettava ensimmäisenä, että olemme kovin nuori laji. Olemassaolomme on vasta alkanut. Jos kuvitellaan, että maapallolla on ollut elämää vasta yhden kalenterivuoden verran eikä 4 000 miljoonaa vuotta, bakteereilla oli koko valtakunta hallussaan lokakuun puoliväliin asti. Vasta marraskuussa kehittyi elämä sellaisena kuin me sen tunnemme, käpälineen, luineen, oksineen ja lehtineen. Entä ihminen? Hän ilmestyi näyttämölle 31. joulukuuta illalla yhdentoista maissa.”

Rutger Bregman: Hyvän historia – Ihmiskunta uudessa valossa (Atena, 2020)

”Oletko ollut koskaan rakastunut? Muistatko miltä tuntuu olla vastarakastunut? Miten vaikea rakkauden kohdetta on saada pois mielestä, miten unentarve yllättävästi vähenee ja nälkä poistuu, kun ajatukset pyörivät yhden ja ainoan henkilön ympärillä. Kaikki nämä muutokset johtuvat aivoissamme tapahtumista kemiallisista reaktioista. Ilman kemiaa ei ole rakkautta, intohimoa tai kiintymystä.”

Emilia Vuorisalmi: Sekaisin LOVEsta (Otava, 2015)

Entä sittenkin hauskaa ja kevyttä?

”Pidän siitä, että obstetriikassa kotiutetaan aina kaksinkertainen määrä potilaita alkutilanteeseen nähden, mikä on melkoisen hyvä keskiarvo muihin lääketieteen aloihin verrattuna. (Geriatrit, skarpatkaa!) Muistan myös, että joku registrareista oli sanonut minulle aiemmin, että hän päätyi tähän erikoisalaan, koska työ oli helppoa. ’Synnytysosastolla täytyy tehdä vain neljää asiaa: keisarileikkauksia, pihtisynnytyksiä, imukuppisynnytyksiä sekä kursia kokoon aikaansaatuja sotkuja.’”

Adam Kay: Kohta voi vähän kirpaista - Nuoren lääkärin salaiset päiväkirjat (Art House, 2019)

Saatavilla myös englanninkielinen alkuperäisteos This is Going to Hurt - Secret Diaries of a Junior Doctor (Picador, 2018) sekä lontoolaisen sairaalan joulunpyhiin sijoittuva Twas the Nightshift Before Christmas (Pan Books, 2019).

Kurkkaa Andoriin, josta löydät Vita-kokoelman kaikki kirjat.

Nautinnollisia lukuhetkiä Vitan parissa toivottavat Erja Kymäläinen ja Johanna Nummi.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta