7.12.2021 Joulujazzia pianolle, Tessa Virran sovituksia suosituista joululauluista

Julkaistu 7.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tessa Virta
Kirjailija & Teos: Joulujazzia pianolle, Tessa Virran sovituksia suosituista joululauluista ISMN: 979-0-55011-645-0 Kustantaja: Fennica Gehrman Kuva: Fennica Gehrman / Sampo Korhonen
Paras joululahja (itselleni) viime vuonna oli nuottijulkaisu Joulujazzia pianolle. Nuottivihko sisältää laulaja-pianisti Tessa Virran jazzahtavaan tyyliin tekemiä sovituksia tutuista joululauluista. Laulujen alkuperäinen tunnelma säilyy ja sovitukset on tehty tätä ajatellen.

Laulukokoelmassa ovat tietysti Sydämeeni joulun teen, Varpunen jouluaamuna ja Jouluyö, juhlayö, ja pitäähän kokoelmasta löytyä myös se Sylvian joululaulu. Sovitukset eivät ole vaikeita, mutta silti herkullisia, tunnelmallisia, rauhallisia – ja myös meneviä. Eikä tarvitse pelätä: mitään kiemuraisia virtuoosisia soolo-osuuksia niissä ei ole. Kuka estää keksimästä kappaleisiin omia sooloja!

Sen sijaan sointuja löytyy kiitettävä määrä. Koska kaikissa kappaleissa on runsaasti erilaisia harmonioita, on paras aloittaa soittaminen etenemällä hitaasti soinnulta toiselle. Ensimmäistä kertaa nuottivihkoa läpi kahlatessa kannattaa siis hätäily unohtaa ja uppoutua kappaleisiin jokaista sointua kuulostellen. Iloinen joululaulu (vaikka mollissa meneekin) Joulupuu on rakennettu sai tällä tavalla edetessään ylleen entistä surullisemman harson ja toi mieleen pikemminkin viluisen varpusen jouluaamuna kuin kuusen ympärillä laulelevat lapsukaiset. Mutta miten hienon harson! Samanlaisia tunnelmapaloja ovat myös Heinillä härkien ja Tuikkikaa, oi joulun tähtöset. Joulusuklaatkin unohtuivat maistellessa laulujen hienostuneita sointuja.

Mukana kokoelmassa on toki myös iloisia ja tempoltaan nopeampia joululauluja. Oi kuusipuu soitetaan with jazzy feel ja Kettu juoksi yli järven tyyliin Latin jazz. Nisse-polkka onkin bossa nova ja Kilisee, kilisee kulkunen svengaava swing. Nuottivihossa on 14 tuttua joululaulua ja yksi Tessa Virran oma sävellys. Nuottikuva on selkeä ja sivunkääntöjä ei ole kuin yhdessä kappaleessa yksi. Nuoteissa on mukana sointumerkit ja laulujen sanat.

Kun on aloittanut soittamisen, ei malta lopettaa ennen kuin viimeinenkin, Joulupotpuri, on loppunut moninaisten sointukulkujen jälkeen ihan tavalliseen C-duurisointuun.

Joulujazzia pianolle -Tessa Virta piano ja sovitukset

Tessa Virta esittelee julkaisua Joulujazzia

Teksti: Leeni Pukkinen, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta