5.12. Viv Groskop: Älä heittäydy junan alle ja muita elämänoppeja venäläisistä klassikoista

Julkaistu 5.12.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuva: Atena Kustannus Oy & Steve Ullathorne Kirjailija & teos: Viv Groskop: Älä heittäydy junan alle ja muita elämänoppeja venäläisistä klassikoista ISBN: 9789523006799 Kustantaja: Atena Kustannus Oy
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 5. Viv Groskopin kirja on raikas tuulahdus tunkkaiseksi miellettyyn aiheeseen - Venäjän kirjallisuuden klassikoihin. Elämän ohjeiksi varmaan riittäisivät pelkät lukujen otsikot, esimerkiksi "Kuinka tutustua todelliseen itseesi" ja "Kuinka olla olematta itsensä pahin vihollinen". Samalla tulee tutustuneeksi kuin varkain 1990-luvun venäläiseen lähihistoriaan, tuntemattoman itänaapurin viekottelevan romanttiseen eksoottisuuteen.

Tämä ainakin itselläni rikastutti käsitystä tosielämän fiktiivisistä ulottuvuuksista idän ihmemaassa. Niistä voi lukea lisää vaikkapa Rosa Liksomin Hytti numero 6:sta.

Kirja alkaa lupaavasti Leo Tolstoin Anna Kareninan syväanalyysistä ja viittailee Tostoin koko tuotantoon ja länsimaisen kirjallisuuden historiaan. Miksi Annalle piti käydä niin, vaikka hän oli rohkeampi kuin rouva Bovary, vaiko juuri siksi? Toteutuiko kohtalo, koska kirjailija vietti huonoa elämää nuoruudessaan vai siksi että tämän avioliitto oli traaginen koettelemus kaikille. Onko kaiken takana "vain luhistumisen partaalla oleva mies, joka tahtoo syödä paljon munia?"

Groskop punoo kirjallisuuskatsauksiinsa oman opiskeluajan kokemuksia seikkailustaan Neuvostoliiton raunioilla. Syy-seuraussuhteet pannaan kauniisti letille kirjallisuuden historian konventioiden kanssa. Ehkä kirjasta saa viitteitä venäläiseen itseymmärrykseen, jos semmoista on edes olemassa. Maassahan on sekä etnisiä, kulttuurisia, sosiaalisia, poliittisia, todellisia ja otaksuttuja ihmiskohtaloita, joista saisi autofiktiivistä kerrontaa loputtomiin.

Tämä self help -parodia on otollinen moneenkin tarkoitukseen. Sillä voi kuitata esimerkiksi tuhannet sivut tenttiin luettavista klassikkoteoksista. Harmi, ettei tätä ollut julkaistu jo kolmekymmentä vuotta sitten. Tästä olisi saanut älykästä sanottavaa kirjallisuuskeskusteluihin. Samalla se on kelpo esimerkki, miten käy kun lähtee vaihto-opiskelijaksi. Ikinä et pääse eroon.

Siinä on jotain suurta. Proffan sanoin: "Se tuo esiin vakavan pohdiskelun siitä, kuinka parhaiten mukautua niin vaikeaan tehtävään kuin elämän monien vastoinkäymisten ja rajoitteiden kohtaamiseen."
Jo Pushkinin Jevgeni Onegin oli varhainen versio itsehoito-oppaasta.

Teksti: Esa Hakala, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta