3.12.2022 Johanna Aulén: Tšernobylin koirat

Julkaistu 3.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Johanna Aulén: Tšernobylin koirat ISBN: 9789510468647 Kustantaja: WSOY, 2022. kuva: WSOY / © Veikko Somerpuro
Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuus 26.4.1986 on nykyhistorian suurimpia katastrofeja. Tšernobyl sijaitsee Ukrainassa, lähellä Valko-Venäjän rajaa. Ydinvoimalaa lähinnä on Prypjatin kaupunki, jonne tehdään tarkoin rajattuja turistimatkoja heille, jotka ovat jo nähneet kaiken.

Johanna Aulén on kertonut, kuinka hän törmäsi netissä juttuun alueella elävistä koirista, ja kuinka ollakaan, aihe vei mennessään. Aulén perehtyi onnettomuuteen ja kävi matkalla Prypjatissa vuonna 2019. Tämän jälkeen meni pari vuotta albumin tekemiseen. Tšernobylin koirat on sarjakuvan muotoon puettu tietoteos. Albumin lopussa on 15-sivuinen tietopaketti ja lähdeluettelo. Kehyskertomuksena on pienen turistiryhmän reissu alueella sekä oppaana toimivan Volodymyrin kertomukset. Myös paikallisten mummojen tarinoita kerrotaan albumissa.

Keskiössä ovat kuitenkin alueella elävät koirat, joita on selvinnyt laumoittain. Kulkukoirat saavat ruokaa alueella eläviltä ja työskenteleviltä ihmisiltä sekä hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Koiria on myös adoptoitu ulkomaille. Vain vahvimmat ja isoimmat koirat / rodut ovat selviytyneet, evoluution pelisäännöt ovat selkeät. Yksi keskushahmoista on iso villakoira Bobik. Tippa tulee linssiin, kun lukee – ja katsoo ja kuvittelee - kuinka Bobik ja muut kaupunkiin omilleen jätetyt koirat turhaan juoksivat evakuointibussien perässä.

Kaiken kauheuden keskellä albumi kertoo toivosta, hyvistä ihmisistä ja selviytymisestä. Nykyhetki kuvataan voimakkaissa ruskan väreissä, kertomukset onnettomuudesta ovat harmaampia. ”Muistakaa Tšernobyl, kun palaatte kotiin”, sanoo alueella asuva babuška ryhmän lähtiessä kotimatkalle. ”Älkää unohtako ihmisiä, koiria ja luontoa”, lisää opas Volodymyr. Tšernobylin koirat on helppo, mutta luotettavan tuntuinen tapa tutustua yhteen ihmisen järkyttävimmistä ”aikaansaannoksista”. Minut se sai ajattelemaan, että vaikeimmissakin tilanteissa on toivoa. Ja mikä lopulta onnettomuudessa oli kriittisempää, tiede vai neuvostojärjestelmän kankeus. Vai tieteen saavutukset osaamattomissa käsissä? Voi olla, että tämän sarjakuvan luettuaan haluaa myös tietää enemmän. Aulénin teos on onnistunut ja kiihkoton dokumentti, jota voi suositella myös yläkouluikäisille lukijoille.

Lisää aiheesta:

Aleksijevitš, Svetlana: Tšernobylistä nousee rukous. Tammi 2000.
Brown, Kate: Manual for survival: a Chernobyl guide to the future. Allen Lane 2019.
Higginbotham, Adam: Midnight in Chernobyl: the untold story of the world´s greatest nuclear disaster. Simon & Schuster 2019.

Teksti: Leena Horsma-aho, erityisasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta