16.12. Siri Kirpal Kaur Khalsa: Onnen ja runsauden joogaa

Julkaistu 16.12.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Siri Kirpal Kaur Khalsa: Onnen ja runsauden joogaa
Kuva: Mediapinta, kuvassa kirjan kääntäjä Jagdev Kaur Kirjailija & teos: Siri Kirpal, Kaur Khalsa: Onnen ja runsauden joogaa ISBN: 9789522359230 Kustantaja: Mediapinta
Kirjaston virtuaalisen joulukalenterin luukku 16. Kirjan on suomentanut tamperelainen joogaopettaja Jagdev Kaur (kuvassa). Pitkään joogaa harrastaneena haluan jakaa joogan hyviä vaikutuksia muillekin. Joogan harrastamisen aloittaminen on helppoa, sillä se ei vaadi erityisiä varusteita, tilaa eikä erityisiä etukäteistietoja tai -taitoja, vaan se sopii kaikille. Mitään teorioita ei tarvitse tuntea eikä mitään oppia tarvitse tunnustaa. Mitä kankeammaksi, stressaantuneemmaksi ja huolestuneemmaksi itsensä tuntee, sitä enemmän joogasta hyötyy, kun sen rohkenee aloittaa.

Joogavideoita löytyy ilmaiseksi verkosta ja monilla joogakouluilla on myös videotunteja, joiden tarjonta on lisääntynyt huomattavasti pandemian aikana. Joogassa tärkeää on asanoiden eli jooga-asentojen lisäksi rentoutuminen sekä hengittäminen. Kundaliinijoogassa, johon Onnen ja runsauden joogaa keskittyy, käytetään lisäksi mantroja, jotka tietysti aluksi voivat tuntua oudoilta.

Onnen ja runsauden joogassa esitellään yksityiskohtaisesti kundaliinijoogaharjoituksen kulkua. Siinä avataan myös tärkeimpiä termejä ja esitellään perussarjoja, joita kuka tahansa voi toteuttaa. Kundaliinijooga on joogamuodoista minulle tutuin, ja pidän siitä, että välillä vaativampien liikkeiden välillä palaudutaan kunnolla. Joogassa ei kilpailla eikä suoriteta, vaan joka kerran tehdään vain sellainen harjoitus, joka sopii itselle ja omalle keholle.

Kirjan loppupäässä esitellään melko pitkiäkin harjoitussarjoja ja meditaatioita edistyneille. Vaikka suosittelenkin alkuun ohjatuille tunneille osallistumista, voi siihen tutustua myös kirjallisuuden avulla. Joogaa käsitteleviä kirjoja on paljon, ja kenties Siri Kirpal Kaur Khalsan teosta lähestyttävämpi on suomalainen Petri Leppäsen ja Tommi Tukiaisen vuonna 2015 ilmestynyt Joogaa!

Myös omasta kirjastostamme löytyy joogaa käsitteleviä kirjoja ja lehtiä hyvä valikoima sekä painettuina että e-kirjoina; Andorista niitä kannattaa etsiä esimerkiksi hakulausekkeella yoga* OR jooga*.

Teksti: Maarit Cederberg, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta