|
|
|||||||||||||||||
Opinto-opas 2014-2015
TIE-05100 Johdatus Digitaalitekniikkaan, 3 op
|
Vastuuhenkilö
Matti Haavisto
Opetus
| Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti sekä vaadittava määrä osasuorituspisteitä harjoituksista ja harjoitustöistä.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen tilakoneen sanallisesta kuvauksesta piirikaavioksi. Osaa suunnitella yksinkertaisia järjestelmiä hierarkkisesti. Osaa yksinkertaiset aritmeettiset operaatiot binääriluvuilla ja tunnistaa näitä vastaavat digitaalitekniikan komponentit.
Sisältö
| Sisältö | Ydinsisältö | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | 1. Sekventiaalisen logiikan suunnittelu: Tilakoneen käsite ja rakenne, D- kiikku, tilasiirtymäkaavio ja tilasiirtymätaulu. | Laskurit tilakoneena. | |
| 2. | 2. Kombinatorisen logiikan suunnittelu: Logiikkaportit, totuustaulut, Boolen algebra. | ||
| 3. | 3. Hierarkkinen suunnittelu: multiplekseri, dekooderit, kokosummain, ripple carry summain ja vertailija. | Sekventiaalisen logiikan suunnittelu hierarkkisesti. | |
| 4. | 4. Binääriaritmetiikka: binääriset kokonaisluvut, kahden komplementtiluvut, yhteen-/vähennyslasku, ylivuoto ja kertolasku. | ||
| 5. | 5. Digitaalisten piirien ominaisuuksista: yksikköviive. | Transistori kytkimenä. A/D- muunnos. Cmos-logiikka. |
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Digitaalitekniikan perusteet | Poiksalo, Panu-Kristian | Ei | Suomi | |||
| Muu verkkomateriaali | Digitaalitekniikan perusteet | Haavisto, Matti | Jaetaan kurssin aikana. | Kyllä | Suomi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
| Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
|
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
| Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
| Luennot Harjoitukset |
Lähiopetus: 70 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 30 % |