Opinto-opas 2014-2015
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2014-2015

MEI-30100 Innovointi, 4 op
Innovation

Lisätiedot

Kaikki opintojaksoon liittyvä tiedotus tapahtuu Moodlessa. Kirjaudu Moodleen jo ennen kurssin alkua!

Vastuuhenkilö

Asko Riitahuhta, Mikko Vanhatalo

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
Seminaari
Verkkotyöskentely
 4 h/per
 2 h/vko
 20 h/per

 3 h/vko
+4 h/per
+2 h/vko
+20 h/per
 2 h/per
+3 h/vko





 





 





 
MEI-30100 2014-01 Tiistai 8 - 10 , K1703
Tiistai 8 - 10 , K1241
Tiistai 8 - 10

Suoritusvaatimukset

Osallistuminen lähiopetustilaisuuksiin, hyväksytysti suoritettu harjoitustyö ja sen esittelytilaisuus sekä verkkotehtävien suorittaminen tai kirjallinen tentti.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää teknisen luovuuden osana tuotekehitysprosessia ja insinöörityötä. Hän osaa kehittää omaa luovuuttaan sekä osaa soveltaa erilaisia innovatiivisen tuotekehityksen ja teknisen luovuuden menetelmiä käytännössä. Opiskelija oppii käyttämään systemaattisen innovoinnin menetelmää (TRIZ) harjoittelemalla sen käyttöä harjoitustyössä. Opintojakson jälkeen opiskelija tietää erilaisia näkökulmia, työkaluja ja menetelmiä organisaatioiden innovointijärjestelmien kehittämiseksi.

Sisältö

Sisältö Ydinsisältö Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Innovointi, systemaattinen innovointi, inkrementaalinen ja radikaali-innovointi käsitteet sekä innovaatioiden tasot     
2. Luovuus käsitteenä, tekninen luovuus DI:n keskeisenä osa-alueena sekä yksilön ja ryhmän luovuuden tunnistaminen, kehittäminen ja hyödyntäminen osana innovointia  Oman luovuuden tunnistaminen ja kehittäminen sekä harjoittelu, luovuuden hyödyntäminen jokapäiväisessä työskentelyssä   
3. Ongelmasuuntautuneisuus ja innovointimahdollisuuksien ("hiljaiset signaalit")kartoitus  Todellisen kehitysongelman tunnistaminen, ymmärrys innovointimahdollisuuksien havaitsemisen laajasta kentästä, innovointimahdollisuuden havaitseminen osana harjoitustyötä   
4. Systemaattisen innovoinnin kehittyneet menetelmät, TRIZ menetelmään syventyminen ja harjoittelu  Innovointimentelmien vahvuuksien, heikkouksien ja haasteiden tunnistaminen; innovointimenetelmien sopivuus erilaisiin tuotekehitystilanteisiin   
5. Yritysten innovointijärjestelmien ja -osaamisen kehittämisen haasteet ja kohdealueet  Yritysten innovatiivisuuteen liittyvät teoriat, Innovation Management ja yrityksen innovatiivisuuden kehittäminen ja varmistaminen   

Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi

Opintojakson arvosanan muodostuminen perustuu jatkuvaan arviointiin. Opintojakson arvosana muodostuu harjoitustyöstä ja sen esittelytilaisuudesta, lähiopetustilaisuuksien läsnäoloista sekä verkkotehtävistä tai tentistä.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Oppimateriaali

Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
Kirja   TRIZ -menetelmän hyödyntäminen tuotekehityksen ajatusmallina   Rantanen, K.         Kyllä    Suomi  
Muu verkkomateriaali   Verkkoluennot   Riitahuhta, Ryynänen ja Ryöppy       Kaikki opintojakson materiaali jaetaan Moodlessa.   Kyllä    Suomi  
Muu verkkomateriaali   Verkkoluentoja täydentävät verkkomateriaalit esim. opinnäytetyöt   Useita         Kyllä    Suomi  

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
MEI-30300 Tuotekehitys Suositeltava    

Tietoa esitietovaatimuksista
Tuotekehitys -opintojaksolla hankittu osaaminen antaa hyvän pohjan tämän opintojakson sisällön ymmärtämiselle, mutta ei ole pakollinen esitietovaatimus.

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
MEI-30100 Innovointi, 4 op MEI-46600 Innovointi ja ongelmanratkaisu, 2 op  
MEI-30100 Innovointi, 4 op TTE-31200 Innovointi, 4 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
MEI-30100 2014-01 Innovoinnin opintojakso on osa tuotantotekniikan laitoksen "Integroitu tuotekehitys ja tuotanto" -aineopintokokonaisuutta sekä tuotantotekiikan ja teollisuustalouden laitoksen yhteistä aineopintokokonaisuutta "Yrittäjyys ja innovointi". Opintojaksolle osallistuminen edellyttää kiinnostusta aiheeseen ja halua lisätä omaa tietämystä innovoinnista. Opintojakson suorittaminen pitää sisällään erilaisia oppimiselementtejä (esim. verkkoluentoja, lisälukemistoa, viikkotehtäviä, portfolion, harjoitustyön, vierailuluentoja, keskustelutilaisuuksia, jne.) ja itsenäisen opiskelun määrä on kurssilla suuri. Lähiopetustilanteissa panostetaan keskusteluihin ja ryhmässä oppimiseen. Arvosana koostuu useista eri osakokonaisuuksista ja pisteitä kerätään koko opintojakson ajan. Tutustu opintojakson mitoitukseen kohdassa "mitoitus" ja varaudu käyttämään riittävästi aikaa opintojakson suorittamiseen.   Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
   
Lähiopetus: 30 %
Etäopetus: 30 %
Itseopiskelu: 40 %  

Viimeksi muokattu06.02.2014