Opinto-opas 2014-2015
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2014-2015

KIE-22060 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TST, 3 op
Swedish Written and Oral Communication/TST

Lisätiedot

Opintojakso Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä integroidaan lv 2014-2015 lähtien koulutusohjelman perusopintoihin kuuluvaan opintojaksoon Mikroprosessorit. Mikäli opintojaksolle ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin on mahdollista ottaa, karsitaan osallistujat ensisijaisesti ilmoittautumisjärjestyksen ja kohderyhmän perusteella. Opintojaksolle ilmoittautuneen tai varasijalla olevan on oltava läsnä ensimmäisellä kerralla varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Opintojakso soveltuu vain tutkinto-opiskelijoille

Vastuuhenkilö

Tony Nyström

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-01 Tiistai 8 - 10 , K2120
Perjantai 8 - 10 , K2115B
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-02 Tiistai 8 - 10 , K2108
Perjantai 8 - 10 , K2117B
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-03 Tiistai 8 - 10
Perjantai 8 - 10
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-04  
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-05 Tiistai 14 - 16 , K2115B
Perjantai 10 - 12 , K2115B
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-06 Tiistai 8 - 10 , K2108
Perjantai 10 - 12 , K2117B
Tiistai 8 - 10
Luennot
 4 h/vko
+4 h/vko

 

 

 
KIE-22060 2014-07 Tiistai 14 - 16 , K2116
Perjantai 10 - 12 , K2120

Suoritusvaatimukset

Aktiivinen osallistuminen opetukseen (väh. 80% läsnäolo), kirjallisten ja suullisten harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Hyväksytty suoritus riittää loppututkinnon yhteydessä osoitukseksi siitä ruotsin kielen taidosta, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta. Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan kurssi sijoittuu tasolle B1-B2. Huomioi, että opintorekisterissä arvosana TT = 7 ja arvosana HT = 8.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Osaamistavoitteet

HUOM! Lue erityisen tarkasti kohta "Esitiedot"!!! Opintojakson Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä suoritettuaan opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti suullisissa ja kirjallisissa oman alansa tilanteissa. Kurssin KIE-22060 suoritettuaan opiskelija osaa ruotsiksi työelämälähtöisesti: suullisesti - kertoa yleisistä omaan alaansa liittyvistä asioista/teemoista - käyttää kommunikoinnissaan riittävän laajaa oman alan ja yleiskielen sanavarastoa - osallistua keskusteluun ja ylläpitää sitä, vaikka syntyisi hetkellisiä kommunikointikatkoksia - referoida lähteitä ja kriittisesti keskustella omaan alaan liittyvistä ilmiöistä - harjoitella erilaisiin kokouksiin osallistumista - selittää omaan alaan liittyviä sisältöjä eri kohderyhmille - ilmaista ja perustella mielipiteensä - suunnitella ja toteuttaa suullisen esityksen - esitellä portfolion ja reflektoida omaa oppimistaan kirjallisesti - kirjoittaa lyhyitä työelämään liittyviä tekstejä, esim. s-posti, ohje ja kokousmuistio - tuottaa portfolioon liittyvän tiivistelmän - hakea tietoa ja viitata käyttämiinsä lähteisiin - kirjoittaa substanssiainekurssiin liittyvän popularisoidun raportin

Sisältö

Sisältö Ydinsisältö Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Opiskelija harjoittelee osaamistavoitteiden mukaisesti suullista ja kirjallista viestintää työelämän tilanteita varten pari- ja ryhmäkeskusteluin, esittelytehtävin, kielistudioharjoituksin ja kirjoitustehtävin.   Opiskelija pärjää vaihtelevissa työelämän viestintätilanteissa ja käyttää tarvittavaa sanastoa ja fraseologiaa pääosin sujuvasti. Suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa opiskelija edistää vuorovaikutuksen etenemistä aktiivisesti lähettäjänä ja vastaanottajana .   Opiskelija viestii monipuolisesti oman alansa asiantuntijana työelämän viestintätilanteissa sekä reagoi sujuvasti ja luontevasti kirjallisiin ja suullisiin viesteihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja ylläpitää sitä. 
2. Opiskelija tunnistaa peruskieliopillisia rakenteita ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija oppii hyödyntämään tietoaan sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa.   Opiskelija syventää tietämystään kieliopista sekä suullisen ja kirjallisen tekstin rakenteesta.  Opiskelija käyttää monipuolisia ja vaihtelevia kielen rakenteita ja hallitsee erilaisia tekstityyppejä. 
3. Opiskelija käyttää keskeisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä, kuten sanakirjoja ja oman alan julkaisuja.  Opiskelija tuntee eri ruotsinkielisiä painettuja ja sähköisiä tietolähteitä ja osaa soveltaa niistä saamaansa tietoa omissa viestintätilanteissaan.  Opiskelija hallitsee painettujen ja sähköisten sanakirjojen ja muiden keskeisten tietolähteiden käytön hyvin. 
4. Opiskelija osaa ääntää ruotsia ymmärrettävästi niin, että viestintä ei häiriinny.  Opiskelija ääntää ruotsia selkeästi ja luontevasti.  Opiskelija hallitsee ääntämisen pääperiaatteet. 

Ohjeita opiskelijalle osaamisen tasojen saavuttamiseksi

Opintojaksolla on jatkuva arviointi. Arvostelussa kiinnitetään huomiota aktiiviseen osallistumiseen ja tehtävien suorittamiseen sekä yleiseen kielitaitoon (yleiskielen ja ammattikielen sanasto, fraseologian ja kieliopin hallinta sekä ääntämys). Loppuarviointi sekä kirjallisesta että suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalta edellytetään esitiedoiksi lukion tai vastaavan oppilaitoksen oppimäärää vastaavia tietoja ja taitoja, jotka asettuvat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolle B1. Esitiedot testataan ruotsin kielen lähtötasotestillä. Lähtötasotestin tarkoitus on selvittää, riittääkö opiskelijan kielitaito suoriutumaan tutkintoon kuuluvasta Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestinnän -opintojaksosta. Testauskohteina ovat kielen perusrakenteet ja -sanasto. Testituloksen perusteella 80 heikointa ohjataan Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä (KIE-22000) pidennetyille toteutuskerroille. Pidennetty toteutuskerta on sisällöltään yhdistetty tutkintoon kuuluva ruotsin kurssi ja Ruotsin kertauskurssi. Ryhmiin ohjaus on sidottu siihen, milloin opiskelijan tutkinto-ohjelmaan sisältyvä ruotsin kurssi toteutetaan (TST syksyllä). Lähtötasotesti on verkkopohjainen, ja OPISKELIJAN TULEE TEHDÄ SE VALITSEMANAAN AJANKOHTANA ENNEN ILMOITTAUTUMISTA. Polku lähtötasotestiin: Moodle2 -> Kielikeskus -> Ruotsin lähtötasotesti (ei kurssiavainta) Itsenäisesti voit kerrata ruotsin kielen rakenteita verkkosivuilla: Nätfräsch: https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/natfrasch/ Språknät: http://h27.it.helsinki.fi/spraknat/

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
KIE-22060 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TST, 3 op KIE-22900 Ruotsin kielikoe, 3 op  
KIE-22060 Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä/TST, 3 op KIE-2200 Ruotsia tekniikan opiskelijoille, 3 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
KIE-22060 2014-01 Ryhmä 1. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-02 Ryhmä 2. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-03 Ryhmä 3. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-04 Ryhmä 4. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-05 Ryhmä 5. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-06 Ryhmä 6. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        
KIE-22060 2014-07 Ryhmä 7. Opetuksen painopiste on luokkahuoneopetuksessa, mutta kurssiin sisältyy myös verkkotehtäviä, opetusta luokkahuoneen ulkopuolella ja muita harjoitteita. Opetuksen tehtävät liittyvät lv 2014-2015 kiinteästi opintojaksoon Mikroprosessorit.        

Viimeksi muokattu25.09.2014