Opinto-opas 2011-2012
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2011-2012

IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op
User Centred Design Project

Lisätiedot

Kurssi järjestetään joka toinen vuosi. Seuraava toteutus lukuvuonna 2011-2012.
Soveltuu jatko-opinnoiksi

Vastuuhenkilö

Thomas Olsson

Opetus

Opetusmuoto P1 P2 P3 P4 Kesä Toteutuskerrat Luentoajat ja -paikat
Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt



 
 2 h/vko
 1 h/vko
 3 h/vko
+2 h/vko
+1 h/vko
+3 h/vko



 



 
IHTE-3300 2011-01 Torstai 9 - 12, K739

Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

-

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa Contextual Design -suunnittelumenetelmän mukaisen käyttäjätutkimus- ja määrittelyprosessin sekä ymmärtää perusperiaatteet, joiden avulla menetelmää sovelletaan kulloisenkin tuotekehitysprojektin luonteeseen ja vaiheeseen sopivaksi. Opiskelija osaa selittää käyttäjäkeskeisyyden yleiset hyödyt ja merkityksen käytännössä, sekä omaa riittävän kokemuksen vastata pienimuotoisesta käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprojektista. Opiskelija osaa koota ja yhdistää useasta kohteesta saadun käyttäjätutkimusaineiston ja löytää sieltä olennaisimmat suunnitteluun vaikuttavat seikat. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä hyvistä ryhmätyöskentelyn periaatteista sekä selittää yksinkertaisen ideointitekniikan käytön perusperiaatteet, ja hyödyntää tätä tietämystään tiimityöskentelyssä.

Sisältö

Sisältö Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Contextual Design -menetelmä kokonaisuudessaan: teoriassa ja käytännössä.  CD-menetelmän projektikohtainen soveltaminen   Muut käyttäjäkeskeiset menetelmät, mm. PD, TRUMP 
2. Contextual Inquiry, tulkintatilaisuus  Kontekstissa tapahtuva käyttäjätutkimus yleensä, käyttäjätiedon kerääminen tarkkailulla ja haastattelulla   
3. CD-menetelmän mukainen käyttäjän, kontekstin ja tehtävän mallinnus ja mallien konsolidointi: Affinity diagram & mallien yhdistäminen   Tuotteen määrittely käyttäjätutkimuksen perusteella: affinity diagram läpikävely, visiointi ja storyboarding, UED-mallinnus   
4. ISO13407 mukainen käyttäjäkeskeinen prosessi ja siihen liittyvät määritelmät  Paperiprototypiointi, personas-käyttäjäkuvaukset  Ideointitekniikoiden ja poikkitieteellisen ryhmätyöskentelyn teoriaa 

Opintojakson arvostelu

Läsnäoloista viikottaisiin oppimistapahtumiin kertyy arvosanan korotuspisteitä. Harjoitustyön ja tentin arvosanoista muodostuu kokonaisarvosana, jota korotuspisteet voivat nostaa. Tentin ja harjoitustyön paino arvostelussa on 50/50. Harjoitustyöstä arvioidaan sekä lopputulosta että prosessia, jolla se on syntynyt.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Oppimateriaali

Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
Kirja   Contextual Design. Defining Customer Systems   Beyer, Holtzblatt       Ei pakollinen, mutta suositeltava kurssikirja.      Suomi  
Kirja   Rapid Contextual Design: A How-to Guide to Key Techniques for User-Centered Design   Holtzblatt, Wendell, Wood   978-0123540515          Englanti  

Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
IHTE-3100 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys Suositeltava    
IHTE-3201 Käytettävyystutkimuksen menetelmät Pakollinen    

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)



Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op IHTE-3306 User-Centered Design Project, 4 op  
IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op OHJ-7340 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op  

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

Toteutus Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
IHTE-3300 2011-01 IHTE-3300, toteutuskerta 2011-2012        

Viimeksi muokattu16.03.2011