|
|
|||||||||||||||||
Opinto-opas 2010-2011
TLTP-1100 Tietoliikennetekniikan peruskurssi, 5 op
|
Vastuuhenkilö
Matti Monnonen, Harri Brandt
Opetus
| Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Hyväksytysti suoritettu tentti, harjoitustyö ja laboratorioharjoitukset. Aikaisempien opintojen perusteella kurssin voi suorittaa myös läpäisemällä hyväksytysti tasotentti. Myös laboratorioharjoitukset voidaan mahdollisesti hyväksyä aikaisempiin opintoihin perustuen.
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle yleiskuva tietoliikennetekniikasta, tietoliikenneteoriasta, digitaalisesta siirtotekniikasta, tietoliikennepalvelusta ja niiden kehitysnäkymistä
Sisältö
| Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Tietoliikenteen historia, markkinatilanne ja kehitysnäkymät. Standardit ja standardointielimet. | ||
| 2. | Tekniset ratkaisut, signaalit, käsitteet ja termit. Tiedonsiirron perusteet ja toteutustavat. | ||
| 3. | Siirtotiet ja niiden hyödyntäminen. Perinteinen teletekniikka, tietoverkkojen toteutustavat ja -ratkaisut. | ||
| 4. | Eri verkkoratkaisujen erityispiirteet ja teknisen toiminnan esittely. | ||
| 5. | Tulevaisuuden näkymät. |
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Tietoliikenneaapinen, 2001 | Kirsi Willa, Seppo Uusitupa | 951-672-316-0 | Neljäs korjattu painos. | Suomi | ||
| Kirja | Tietoliikenteen tekniikka, 2001 | Pekka Uotila | 951-762-800-5 | ISBN 951-762-800-5, 4. painos | Suomi | ||
| Luentokalvot | Tietoliikennetekniikan perusteet | Matti Monnonen | Luennoitsijalta | Suomi |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
| Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
| Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
| Luennot Harjoitustyöt Laboratoriotyöt |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |