|
|
|||||||||||||||||
Opinto-opas 2010-2011
SMG-5150 Sähkömagneettinen mallintaminen I, 3 op
|
Vastuuhenkilö
Saku Suuriniemi
Opetus
| Opetusmuoto | P1 | P2 | P3 | P4 | Kesä | Toteutuskerrat | Luentoajat ja -paikat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Suoritusvaatimukset
Tentti tai harjoitustehtävät
Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat
-
Osaamistavoitteet
Staattisten sähkömagneettisten kenttätehtävien ratkaisumenetelmien hallinta: Opiskelija tunnistaa klassisen Poissonin reuna-arvotehtävän ja osaa saattaa sähköstaattisen tehtävän ko. muotoon. Hän tunnistaa tehtävän sellaisia piirteitä, jotka tekevät analyyttisestä ratkaisemisesta hyvin vaikeaa. Hän tietää millaisissa määrittelyalueissa muuttujien separointimenetelmää kannattaa käyttää, ja osaa kiinnittää annetun separointiratkaisusarjan kertoimet Diriclet'n reunaehdoista. Opiskelija osaa ratkaista kuvalähdemenetelmällä viiva- ja pistevaraustehtäviä äärettömän johdetason läheisyydessä. Opiskelija osaa muotoilla yhtälön magneettipiiritehtävälle, jossa on yksi silmukka, käämi, kestomagneetti ja ilmaväli, sekä ratkaista sen. Hän tietää mitkä tiedot numeeriselle ratkaisuohjelmistolle on annettava klassisen Poissonin tehtävän ratkaisemista varten.
Sisältö
| Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Staattiset reuna-arvotehtävät | ||
| 2. | separointimenetelmä, kuvalähdemenetelmä | ||
| 3. | piiri- ja kenttämallien suhteista, magneettipiirit | ||
| 4. | numeeristen ohjelmien toiminnasta |
Opintojakson arvostelu
Tentti/harjoitustehtävät.
Arvosteluasteikko:
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
Oppimateriaali
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Luentokalvot | Luennoitsija | Suomi |
Esitietovaatimukset
| Opintojakso | P/S | Selite |
| SMG-1300 Sähkömagneettiset kentät ja aallot I | Suositeltava |
Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)
Vastaavuudet
| Opintojakso | Vastaa opintojaksoa | Selite |
|
|
|
Tarkempia tietoja toteutuskerroittain
| Toteutus | Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa |
| Lukuvuoden 2010-11 toteutus |