Opinto-opas 2009-2010
Perus

Perus Pori KV Jatko Avoin

|Tutkinnot|     |Opintokokonaisuudet|     |Opintojaksot|    

Opinto-opas 2009-2010

IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op
User Centred Design Project

Vastuuhenkilö

Thomas Olsson

Toteutuskerrat

  Luentoajat ja -paikat Kohderyhmä, jolle suositellaan
Toteutus 1

Periodit 2 - 3

 
 


Suoritusvaatimukset

Luennot ja harjoitukset pidetään yhdessä yhtenä viikottaisena oppimistapahtumana (kestoltaan 3h) 2. ja 3. periodeilla. Opiskelijan on osallistuttava yli puoleen näistä. Pakollinen harjoitustyö ja tentti. Ensimmäinen tentti on periodin 3 jälkeen.
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Opetukseen ja oppimiseen liittyvät periaatteet ja lähtökohdat

-

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa Contextual Design –suunnittelumenetelmän mukaisen käyttäjätutkimus- ja määrittelyprosessin sekä ymmärtää perusperiaatteet, joiden avulla menetelmää sovelletaan kulloisenkin tuotekehitysprojektin luonteeseen ja vaiheeseen sopivaksi. Opiskelija osaa selittää käyttäjäkeskeisyyden yleiset hyödyt ja merkityksen käytännössä, sekä omaa riittävän kokemuksen vastata pienimuotoisesta käyttäjäkeskeisestä suunnitteluprojektista. Opiskelija osaa koota ja yhdistää useasta kohteesta saadun käyttäjätutkimusaineiston ja löytää sieltä olennaisimmat suunnitteluun vaikuttavat seikat. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä hyvistä ryhmätyöskentelyn periaatteista sekä selittää yksinkertaisen ideointitekniikan käytön perusperiaatteet, ja hyödyntää tätä tietämystään tiimityöskentelyssä.

Sisältö

Sisältö Ydinaines Täydentävä tietämys Erityistietämys
1. Contextual Design -menetelmä kokonaisuudessaan: teoriassa ja käytännössä.  CD-menetelmän projektikohtainen soveltaminen   Muut käyttäjäkeskeiset menetelmät, mm. PD, TRUMP 
2. Contextual Inquiry, tulkintatilaisuus  Kontekstissa tapahtuva käyttäjätutkimus yleensä, käyttäjätiedon kerääminen tarkkailulla ja haastattelulla   
3. CD-menetelmän mukainen käyttäjän, kontekstin ja tehtävän mallinnus ja mallien konsolidointi: Affinity diagram & mallien yhdistäminen   Tuotteen määrittely käyttäjätutkimuksen perusteella: affinity diagram läpikävely, visiointi ja storyboarding, UED-mallinnus   
4. ISO13407 mukainen käyttäjäkeskeinen prosessi ja siihen liittyvät määritelmät  Paperiprototypiointi, personas-käyttäjäkuvaukset  Ideointitekniikoiden ja poikkitieteellisen ryhmätyöskentelyn teoriaa 


Opintojakson arvostelu

Läsnäoloista viikottaisiin oppimistapahtumiin kertyy arvosanan korotuspisteitä. Harjoitustyön ja tentin arvosanoista muodostuu kokonaisarvosana, jota korotuspisteet voivat nostaa. Tentin ja harjoitustyön paino arvostelussa on 50/50. Harjoitustyöstä arvioidaan sekä lopputulosta että prosessia, jolla se on syntynyt.

Arvosteluasteikko:

Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)

Osasuoritukset:

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan

Oppimateriaali

Tyyppi Nimi Tekijä ISBN URL Painos,saatavuus... Tenttimateriaali Kieli
Kirja   Contextual Design. Defining Customer Systems   Beyer, Holtzblatt       Ei pakollinen, mutta suositeltava kurssikirja.      Suomi  
Kirja   Rapid Contextual Design: A How-to Guide to Key Techniques for User-Centered Design   Holtzblatt, Wendell, Wood   978-0123540515          Englanti  


Esitietovaatimukset

Opintojakso P/S Selite
IHTE-3100 Käyttäjäkeskeinen tuotekehitys Suositeltava    
IHTE-3200 Käytettävyystutkimuksen menetelmät Suositeltava    
OHJ-3050 Ohjelmistotuotannon menetelmät Suositeltava    

Tietoa esitietovaatimuksista
Opiskelijalla pitää olla käytynä vähintään toinen kurssi seuraavista: IHTE-3100 (käyttäjäkeskeinen tuotekehitys) ja IHTE-3200 (Käytettävyystutkimuksen menetelmät)

Esitietoketju (Vaatii kirjautumisen POPiin)

Vastaavuudet

Opintojakso Vastaa opintojaksoa  Selite 
IHTE-3300 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op OHJ-7340 Käyttäjäkeskeisen suunnittelun työkurssi, 4 op  

Lisätiedot

Kurssi järjestetään joka toinen vuosi. Seuraavat toteutukset lukuvuosina 2009-2010 ja 2011-2012.

Tarkempia tietoja toteutuskerroittain

  Kuvaus Opetusmuodot Toteutustapa
Toteutus 1 IHTE-3300 S-2009, periodit 2-3   Luennot
Harjoitukset
Harjoitustyöt
   
Lähiopetus: 0 %
Etäopetus: 0 %
Itseopiskelu: 0 %  


Viimeksi muokattu04.01.2010
MuokkaajaThomas Olsson