|
|
|||||||||||||||||
STL-3650 Tekniikan kehitys eettisenä kysymyksenä, 5 op
|
Leena Korpinen
| Luentoajat ja -paikat | Kohderyhmä, jolle suositellaan | |
| Toteutus 1 |
Periodit 0 0 |
|
| Toteutus 1 |
|
3.-n. vuosikurssi
Avoimen opiskelijat |
Hyväksytysti suoritettu harjoitustyö ja tentti kurssin sisällöstä (luennot, kirjallisuus ja harjoitustyöt).
Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan
-
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat perehtyvät tekniikkaan liittyviin eettisiin kysymyksiin ja niiden vaikutusten arviointiin sekä oppivat tarkastelemaan uuden tekniikan kehitykseen liittyviä ilmiöitä ihmisen kannalta.
| Sisältö | Ydinaines | Täydentävä tietämys | Erityistietämys |
| 1. | Tekniikan kehittymiseen liittyvien eettisten kysymyksien tarkasteleminen eri näkökulmista esimerkkien avulla | ||
| 2. | Uuden tekniikan vaikutus ihmisen yksityisyyteen, koskemattomuuteen ja yksilölliseen vapauteen | ||
| 3. | Opintojakson aikana tutustutaan aiheeseen liittyviin englanninkielisiin artikkeleihin |
Tentin läpäisyyn vaaditaan puolet koko tentin pistemäärästä. Lisäksi harjoitustyö täytyy olla hyväksyttynä.
Opintojaksolla käytetään numeerista arviointiasteikkoa (1-5)
| Tyyppi | Nimi | Tekijä | ISBN | URL | Painos,saatavuus... | Tenttimateriaali | Kieli |
| Kirja | Engineering Ethics, 2006 | Baura G. | Soveltuvin osin | Englanti | |||
| Kirja | Engineering, Business and Professional Ethics, 2007 | Robinson S., Dixon R., Preece C., Moodley K. | Soveltuvin osin | Englanti | |||
| Kirja | Ethics and technology: Ethical issues in an age of information and communication technology, 2. editoitu painos, 2007 | Tavani H.T. | Soveltuvin osin | Englanti | |||
| Kirja | Ionisoimaton säteily, Sähkömagneettiset kentät, 2006 | Nyberg ja Jokela (toim.) | Soveltuvin osin | Suomi |
Opintojakso ei vastaan mitään toista opintojaksoa
Toteutetaan vk48/2009-vk6/2010 välisenä aikana intensiteettiopetuksena.
| Kuvaus | Opetusmuodot | Toteutustapa | |
| Toteutus 1 |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |
||
| Toteutus 1 |
Lähiopetus: 0 % Etäopetus: 0 % Itseopiskelu: 0 % |